Etelä-Suomen lääninhallitus aikoo tarkkailla tehostetusti kauppojen ja myös palveluyritysten hintamerkintöjä, kertoo Taloussanomat. Tarkastajat peräti jalkautuvat kaupungille ja antavat tarvittaessa huomautuksia yrityksille.
Erityisesti tähän aikaan vuodesta alehinnat huomataan:
Kauppiaat markkinoivat mielellään isosti prosenttimäärällä. Kuluttajalla on kuitenkin oltava lopullinen eurohinta tiedossa, kun hän menee kassalle. Laskimella ei tarvitse alkaa laskemaan.
Nyt siis voin perustella itselleni alennusmyynnissä piipahtamista myös sillä, että samalla tarkkailin hintamerkintöjä. Tässä tulos:
- Korvakorut pikkuliikkeessä, kaupassa merkinnät, että alennus kaikista tuotteista 30 prosenttia. Kaupassa ei ollut kuitenkaan, ainakaan kovin selvästi, näkyvillä mitään aletaulukkoa eikä tuotteisiin oltu laskettu alehintaa valmiiksi. Ei vaikuttanut ostopäätökseeni, sillä osasin laskea suunnilleen oikein, kuinka paljon alunperin 5,90 euron hintaiset korvakorut tulivat maksamaan.
- Hennes&Mauritzin ruudullinen hame, alkuperäinen hinta 24,90 euroa, hintakyltti lupasi pois 50 prosenttia ja alennettu hinta näkyi selvästi myös tuotteen hintalapussa.
- Intersportista flipflop-sandaalit. Punainen hintalappu kertoo selvästi uuden hinnan eli 9,90 € (alkuperäinen hinta 19,90 €).
Mitäs te muut olette alesta shoppailleet ja ovatko hintamerkinnät olleet selkeät? Ja häiritseekö se, jos esillä on vain alennusprosentti, mutta ei lopullista hintaa? Kuvitteletko osaavasi prosenttilaskun sujuvasti jopa ilman laskinta vai tuleeko yllätyksiä?
Lauri
Eniten häiritsee se, ettei ole selvästi ilmoitettu onko tuotteessa näkyvä hinta alkuperäinen vai jo alennettu. Pettymykseltä ei voi välttyä, jos tuotteessa on jo alehinta, mutta luulee toisin.
Mari Koo
Lauri, totta! Ja ylipäätään ärsyttää tietysti se, jos hintalappu syystä tai toisesta puuttuu kokonaan, oli ale tai ei.
Petteri
Alennushinta oli selkeästi esillä lehtimainoksessa, mutta kaupasta en sitä löytänyt. Myyjälläkin meni jonkin aikaa alennetun hinnan tarkistamisessa. Nyt olen halvan digivideokameran ylpeä omistaja kiitos lehdestä repäisemäni ja mukaan ottamani mainoksen! Taidan alkaa suhtautua mainoksiin eräänlaisina kuponkitarjouksina.