Suomalaisilla on keskimäärin 4,2 kanta-asiakaskorttia, kertoo Kuluttajaviraston uutiskirje. Määrän luonnollisesti uskotaan vain kasvavan.
Tämän tutkimuksen (toteuttajina Loyalty House Oy ja Nero Partners Oy, vastaajia 1052) mukaan yli 60 prosenttia vastaajista pitää melko tai erittäin tärkeänä, että yrityksillä on kanta-asiakasohjelmia. Heidän mielestään kanta-asiakasohjelmat ovat hyödyllisiä ja niitä pitäisi kehittää edelleen.
Sinällään siis mielenkiintoista, että lähes 40 prosenttia on sitä mieltä, ettei kanta-asiakasohjelma ole kovin tärkeä asia. Silti niitä kortteja kertyy lompakoihin.
Kanta-asiakkuusohjelmissa on eroja
Kanta-asiakasohjelmat koetaan hyvin eri lailla, mutta tämähän ei ole yllättävää. Kun mietin omia kanta-asiakkuuksiani, niin korteissa on niitä, jotka on otettu siinä kaupan kassalla, kun on saanut sillä hetkellä jonkun alennuksen sen ansiosta. Sitten koko kanta-asiakkuus on unohtunut. Toisessa päässä ovat sitten ne harvat, joita hyödyntää aktiivisesti.
Eli kun kysytään, onko jokin kanta-asiakasohjelma eduiltaan monipuolinen tai toimintaperiaatteiltaan selkeä, niin varsin erilaisia vastauksia antaisin riippuen siitä, mikä kanta-asiakkuus on kyseessä.
Ostotietojen keräämiseen suhtaudutaan nihkeästi
Kovin laaja joukko ei ole valmis antamaan omia tietojaan kaupan käyttöön, vaikka se tuottaisi itselleen kohdistettua mainontaa.
”50 % vastaajista ei haluaisi antaa itsestään tai ostokäyttäytymisestään tietoja yritykselle, vaan haluisi pitää kiinni yksityisyydestään.
Reilu kolmannes on kuitenkin valmis antamaan enemmän tietoa saadakseen entistä parempia ja itselle suunnattuja tarjouksia. Kun vastaajille kuvattiin esimerkkitilanne, joissa asiakas on ostanut taulutelevision ja seuraavalla viikolla yritys lähettää tarjouksen tähän televisioon sopivasta kotiteatterijärjestelmästä, niin kolmannes piti tätä hyvänä kanta-asiakasmarkkinointina, mutta viidennes taas koki tämän erittäin ärsyttävänä ”isoveli valvoo” -toiminnalta.”
Minusta olisi kyllä mainiota, jos mainoksia kohdennettaisiin minulle nykyistä paremmin ostoprofiilini mukaan.
Sähköpostilla kanta-asiakasmarkkinointia on valmis vastaanottamaan reilu kolmannes vastaajista, tekstiviestillä kymmenen prosenttia. Tosin kysely ei kerro, kuinka moni pitää niistä postiluukusta tulevista mainoksista ja olisiko valmis vaihtamaan paperitiedotteet sähköiseen jakeluun.