Kulutusjuhla

Google, mainonta ja kohdennus

von Tutkimusmatkailijatar tykkää Googlen mainonnasta (kiitos linkkivinkistä Juhalle!):

”En yleensä haksahda mainoksien tuotteisiin, mutta Googlen kohdennetut mainokset ovat loistava keksintö. Gmailin sivupalkki mainostaa minulle www.suomikauppa.fi-sivustoa. Gmail siis hoksaa, että kirjoittelen ulkomailta posteja käyttäen suomea asetuksena ja päättelee, että ehkä kaipaan suomalaista glögiä tai Nanson t-paitoja?”

Mutta kaikki eivät ole yhtä suopeita näille mainoksille. Digitodayssa Kari Tyllilä kolumnoi:

”Meni miltei sivustolle kuin sivustolle, oikea laita tai sivun alaosa on täynnä mitä kummallisimpia linkistöjä, joitten yhteyttä sivun sisältöön ei ihan heti havaitse.

Tekstit vilisevät kirjotus vihreitä, kehotuksia, tunkkaista kehua ja tunkeilevia ehdotuksia. Ja linkin takaa voi löytyä – niin ihan mitä vain.

Edes postissa – tietysti gmail – ei saa olla rauhassa. Viestisi käydään huolella läpi, poimitaan sieltä avainsanat, ja kas, kohta ruudun laita on tekstiä ja linkkejä mustanaan kärpäspaperin lailla. ”

Katsotaanpas minun Gmailiani. Avasin satunnaisesti yhden saapuneen, perussisältöisen viestin, ja reunaan ilmestyivät seuraavat mainokset:

Ulkoistamispalvelut
teollisuusautomaatio, MS Dynamics, Sulautetut/Liiketoimintaohjelmistot
www.astrosoft-development.com

Rakkauden pulmanurkka
Eivätkö lemmen salat aukea? Älä huoli. Stig Dogg auttaa.
www.vadelmasuklaa.fi

Videoitu Työtori
työtä tarjolla
ilmainen videoitu työnhaku
www.kotitieto.fi

Etsitkö kunnon sinkkuja?
Älä etsi enää:
Tapaa sinkkuja be2:lla!
www.fi.be2.com

Mulletoi.com
Tylsän elämän vihollinen
Tule tutustumaan
www.mulletoi.com

Yksikään näistä ei kyllä varsinaisesti tuntunut tarpeelliselta minulle eikä kyllä mielestäni erityisen hyvin liittynyt edes kyseiseen viestiin. Mutta nettimainonta kasvaa, ja nyt Googlekin on Suomessa rekrytoimassa uutta väkeä. Eli kunhan noita mainoksia olisi määrällisesti enemmän, niin voisi ehkä kohdentaakin paremmin.

2 Comments

  1. Googlen mainoksethan tulevat suoraan AdWords-palveluun mainoksia tehneiltä yrityksiltä. Mainostajaksi voi siis alkaa ilman mitään tekemistä Googlen henkilökunnan kanssa, alkuun vaikka vain pienelläkin summalla.

    AdSense puolestaan poimii sitten sivustoille relevantteja mainoksia mainostietokannasta. Mainoksia näyttävälle maksetaan rahaa mainosklikeistä riippuen mainoksen genrelle ajan myötä määräytyneestä klikkihinnasta. Tästä syystä paljon mainostetut alat, kuten viihde-elektroniikka luovat mainoksia näyttävälle sivustolle huomattavasti enemmän rahaa kuin jotkut kukkopilli-mainokset.

    Itse olen ollut erittäin tyytyväinen Googlen mainosjärjestelmään, käytänhän sitä omassa blogissanikin. Klikkejä tulee vähän, mutta tasaisesti ja mainokset liittyvät yleensä hyvin blogitekstien aiheisiin, jolloin koen, että myös kävijöille mainoksista voi olla oikeasti hyötyä enemmän kuin kiusaa.

  2. Juu, siis toki olen ostanut itsekin Googlelta mainoksia muinaisessa palkkatyössäni, joten logiikka on kyllä minulle tuttu ja tietysti homma on toiminut jo ennen yhtään Suomessa olevaa työntekijää. Eikä mainostajan tarvitse olla tietysti yritys, mainostilaa saa ostaa kuka tahansa.

    Tarkoitukseni oli vain tällä korostaa tätä nettimainontaan kiinnitettyä lisähuomiota: tuskin Google rekrytoisi tänne, ellei se uskoisi myös Suomessa nettimainonnan kannattavan.

    Eli siis toivon tulevaisuudessa niiden Gmailiinkin tulevian mainosten olevan vain paremmin kohdentuneita sen ansiosta, että sitä mainostajien massaa on enemmän.

    Minun blogeistani vain yhdessä eli Marinadissa on Google-mainoksia lähinnä testimielessä (on kai sitä jokunen dollarikin tullut). Tällä hetkellä näyttää olevan Kännykän Sudoku ja Laihdutus Keitto. Eli jep, toivoisin sinnekin jotain parempaa.