125 gramma marjajogurtissa on keskimäärin alle 7 grammaa marjoja, ja marjapitoisuus on keskimäärin noin viisi prosenttia. Marjamyslien marjapitoisuus on alhaisempi eli keskimäärin vajaat 4 prosenttia.
Näin kertoo Arktisten Aromien selvitys (lähde Finfood). Yhdistys toteaa, ettei näillä tuotteilla ole siis käytännössä juurikaan merkitystä, jos haluaa nauttia marjapitoista ruokavaliota, vaikka tuotteiden markkinoinnissa saatetaankin käyttää mainintoja marjojen terveysvaikutuksia.
Luonnontuotteiden käytön lisäämistä tavoitteleva Arktiset Aromit ehdottaa esimerkiksi runsaasti marjaa sisältäville tuotteille omaa merkintää:
”Vähittäiskaupoissa on myynnissä joitakin jogurtteja, joissa marjapitoisuus on 12 %. Jogurteissa, muroissa ja mysleissä marjapitoisuutta tulisikin nostaa reilusti, jotta ne edistäisivät suomalaisten marjojen käyttöä. Tuotteisiin, joissa marjaa olisi esimerkiksi yli 10 %, voitaisiin kehitellä yhteinen merkintätapa, jonka avulla viestittäisiin tuotteen olevan hyvä marjojen lähde vastaavaan tapaan kuin ilmoitetaan esimerkiksi kuidun määrästä. Paljon marjaa sisältävät tuotteet pitäisi pystyä erottamaan myös pakkausten kuvien avulla.”