Kulutusjuhla

Kimi Räikkönen vihertää formuloiden mukana

Näin se ekologisuus on muotia: formulatähtemme Kimi Räikkönen on mukana tuomassa lajilleen vihreämpää imagoa. HS:n urheilusivujen jutun (B 12) mukaan Räikkönen lausahti seuraavasti Kansainvälisen autoliiton FIA:N lehdistötiedotteessa:

”Jos moottoriurheilu tuo turvallisuuden ja vihreän teknologian kanssa oppimansa läksyt kaikkeen autoiluun, auttaa se säästämään ja ehkä myös pelastamaan planeettamme.”

Toinen ajaja, Heikki Kovalainen, myöntää, ettei formuloista millään saa vihreää lajia. Ensiaskeleet ovat lähinnä naurettavia: tulevassa Fujin kisassa renkaiden urat maalataan vihreiksi. Itse renkaat eivät muutu mihinkään.

Toimittaja Juha Päätalo kuvailee jutun kommentissaan formula 1:stä suuruudenhulluksi ja maailman ympäristöepäystävällisimmäksi lajiksi. Samalla hän muistuttaa, että vielä vuosi sitten Räikkönen sanoi Australiassa, ettei ole tehnyt mitään luonnon hyväksi. Ja nyt hän siis on FIA:n ympäristökampanjan mannekiini.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että aidosti vihrein teko olisi lopettaa formulat (ja samaan syssyyn moottoriuhreilua muutenkin). Sitten voitaisiin käytettää edes puolet siitä rahasta aidosti ympäristöystävällisen teknologian kehittämiseen.

10 Comments

  1. Jos lajeja lähdetään pistämään ekologisesti viivalle niin karkea näppituntumani on se että esimerkiksi jääkiekon ekologinen tase saattaisi olla muutamaa kertaluokkaa formuloita synkempi. En tiedä esimerkiksi sitä kuinka paljon energiaa kuluu edes yhden jäähallin kylmänäpitämiseen mutta ihan pienestä ernergiantarpeesta ei voine olla kyse…

  2. Niin juuri. Autourheilu kieltoon, ettei vaan saada kehitettyä polttomoottoreita enempää! Kaikenlaiset moottoriurheilun avulla kehitetyt turvalaitteetkin ovat autoissa aivan humpuukia. Kuka nyt kaipaisi levyjarruja kun rummuillakn voi ehkä pysähtyä jne.

    Eikä moottoriurheilua mihinkään tarvitsisi lopettaa, riittäisi, että sen painopistettä siirrettäisiin sääntömuutoksilla ekologisempaan suuntaan. Kirjoitin taannoin blogissani Formula Zero -kilpaluokasta, jossa ajetaan täysin sähkökäyttöisillä autoilla. Suomessa järjestetään lisäksi korkealaatuisia virtuaalikilpailuja autopelien avustuksella, mutta arvatkaapa löytyykö tällaisen tukemiseen yrityksiltä / yhteisöltä tukea? Tällaisia avauksia kaivattaisiin kuitenkin enemmänkin, jotta moottoriurheilua voidaan kehittää vastaamaan nykyisiin ympäristöhaasteisiin.

    Itse moottoriurheilua ette penteleet lopeta. Miesten maailmaa on kuohittu jo muutenkin aivan liikaa 😛

  3. Jyri, veikkaan kuitenkin, että formulasirkus kaikkinensa on aikamoisen ympäristöä kuluttavaa puuhaa (siis se ihmisten ja tavaroiden lentely paikasta toiseen jne). Mutta tietysti jäähallit ovat myös energiasyöppöjä. Jäähallit nyt sentään käsittääkseni ovat kohtuullisessa käytössä koko sen ajan, kun niissä on jäätä. Mutta niin, vaatisi paljon parempaa tietoa kuin mitä minulla on aiheesta: kaikki urheilu, jota varten joudutaan rakentamaan erikseen massiivisia rakennelmia on tietysti ongelmallista.

    Matti, väitätkö, että autoteollisuudessa ollaan niin tyhmiä, että sitä osata kehittää ilman kilpaurheilua? Miten muu teknologia sitten voi ylipäätään kehittyä, kun ei jatkuvasti järjestetä massiivisia kilpailuja? Autoja on ollut nyt noin sata vuotta, ja tekninen kehitys on lähinnä säälittävää (tämä tietysti liittyy öljyteollisuuteen). Yritysmaailma on kilpailua jo sinällään, joten kyllä sitä siinä pitäisi riittää motivaatiota tuotteiden kehittämiseen.

    Jos miesten maailma on autourheilusta kiinni, niin ei teillä kyllä hyvin mene 🙂 (ja käsittääkseni formuloita fanittaa aika moni nainenkin, joten ei tämä nyt ihan niin selvä yhden sukupuolen laji ole).

  4. Uskoakseni formuloiden taloudelliset edut ovat niin huimat, että ilman niitä autoteollisuus ei kehitä yhtään mitään – tyhmyyttä tai ei. Luultavasti katsojineen ja kaikkine muine lieveilmiöineen formulat ovat lastenleikkiä ”normaalin” yksityisautoilun rinnalla.
    Mari, mitä mieltä olet ratsastuksesta? Hevosethan ovat aikamoisia kuormittajia mitä hiilidioksidipäästöihin tulee!

  5. Mari Koo: Valitettava tosiasia on se, että kehitys tapahtuu vain äärimmäisen kilpailun kautta. Pelkkä bisneskilpailu ei riitä tuomaan autovalmistajille tietoa ääriolosuhteista ja auton käytöksestä rankassa rasituksessa. En näe, että nykypäivänä oltaisiin vielä päästy edes alle 20 litraa sadalle kilometrille kuluttaviin polttomoottoreihin, ellei kilpailutoiminnan myötä oltaisi kehitetty paitsi entistä paremmin palavia polttoaineita, myös tehokkaammin polttoainetta polttavia moottoreita. Ja juuri tästä on kyse kilpailun lisäksi myös ekoautoilussa, energiatehokkuudesta.

    Näkisin melko turhana vaivana rakentaa kalliita testialustoja esimerkiksi vähäkitkaisten, mutta vaaratilanteessa pitävien renkaiden testaamiseen, ellei tämä kehitystyö näkyisi jotenkin suoraan yleisölle. Kilpailutoiminta toimii autovalmistajille, moottorivalmistajille, öljy-yhtiöille, rengasfirmoille ja monille muille näyteikkunana siihen prototyyppien maailmaan, josta kehitetään tulevaisuuden kuluttajatuotteita. Lopultahan kyse on siis jopa suoranaisesta yritystoiminnan läpinäkyvyydestä, jos tarpeeksi pitkälle asiaa pohditaan.

    Mutta kuten olen monesti todennut, olisi moottoriurheilussa aika tehdä ratkaisevia muutoksia käytettyjen voimanlähteiden valinnassa nyt kun maailma rimpuilee irti öljyperäisten polttoaineiden käytöstä. Erilaiset off the grid -rajoitteiset autourheilulajit voisivat olla varsin mielenkiintoisia ja uskon tällaisten luokkien toimivan jatkossa paitsi ekologisen kulkemisen tärkeänä kehittäjänä, myös ratkaisevana markkinointityönä, jotta ekoautoja saadaan myytyä muillekin kuin Hollywood-tähdille tai ituhipeille. Toistaiseksi maailmasta löytyy esimerkiksi alle kourallinen sähköautoprojekteja, joita ei ole täysin riisuttu kaikesta maskuliinisuudesta. Vaikka toki naiset ovat nykyään kaiketi tärkeä osa autokauppaa, pitää uudet ekoautot saada mielestäni kaupattua juuri minun kaltaisilleni miehille, meille joille kulutus ja päästöt ovat tyystin toissijainen juttu ajonautinnon ja auton miehekkyyden (tiivistynee tappavaan ulkonäköön, reippaaseen kulkupuoleen ja persauksissa jytisevään ääneen) rinnalla. Ikävä juttu, mutta sinänsä hyvän Toytoa Priuksen kaltaiset ufot eivät perinteisiin hevosvoimiin uskovia oikein vakuuta. Autossa pitää olla palleja – oli voimanlähteenä sitten sähkö, vety tai korkeaoktaaninen bensiini!

    Tästä asiasta voisi vuodattaa vaikka miten pitkään, mutta lopulta siis olemme periaatteessa samaa mieltää: öljystä on päästävä eroon ja päästöjä pienennettävä. Valitettavasti siirtymään liittyy liuta vääriä johtopäätöksiä ja toistaiseksi ollaan vielä aivan lapsenkengissä uusien energialähteiden mielekkyyden suhteen, kun pahin saastuttajaporukka on jäänyt täysin markkinointiosastojen erikoisen kohderyhmäajattelun ulkopuolelle.

  6. Itse asiassa kaikki kilpaurheilu pitäisi lopettaa ympäristöhaittojen takia. Jo pelkästään ihmisten – seka kilpailijoiden, valemtajien ja muiden toimitsijoiden että yleisön matkustaminen niin kansallisiin kuin kansainvälisiin urheilutapahtumiin tuottaa niin paljon ylimääräisiä liikennepäästöjä, ettei 18-19 kisan formulakausi yllä likimainkaan samaan.

  7. Gitte, tuskin ratsastuksessakaan ne hevoset on pahin juttu, vaan se, kuinka ihmiset liikkuvat talleille ja miten niitä hevosia liikutellaan kisoihin. Eli usein yksityisautoilla. Raveihin pätee samaa ongelma. Ja tietysti tällä hetkellä hevosen lihaa ei Suomessa riittävästi saada teuraaksi, joten hyvät raaka-aineet haudataan maahan (itse siis olen entinen heppatyttö ja mielestäni hevosen lihan syöminen olisi eettis-ekologinen ratkaisu, koska hevosia ei kuitenkaan Suomessa kasvatate lihaksi: kannattaisi siis ennemmin syödä kuin haudata).

    Eli kuten Kari tuossa kirjoitti, niin kilpaurheilu ylipäätään tuottaa paljon epäsuoria ympäristöhaitoja.

    Matti, minä en vain todellakaan jaksa uskoa, että autourheilu on ainoa keino kehittää ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Kyllä niin moni muu ala kehittyy ilman kilpailuakin varsin mallikkaasti. Jos autossa pitää olla palleja, niin pitäisi saada ajatustapa muutettua siihen, että niitä palleja ei tarvittaisi. Autoilua pitäisi yksinkertaisesti vähentää roimasti, oli se liikuttamisen energianlähde mikä tahansa.

  8. Mari Koo: Vaikka koen olevani melko paljon ympäristöstä huolta kantava ihminen, niin minulle (ja lukuisalle joukolle tuttaviani) oma auto on se harrastus, joka toimii henkilökohtaisena terapeuttina, ajanvietteenä, sekä sosiaalisena elementtinä, joten siitä luopuminen ei vain tule kysymykseen. Harrastusta voisi ihan suosiolla verrata huumeeseen, josta irtautuminen ei ole aivan niin helppoa kuin ulkopuolinen voisi kuvitella, niin vahvat tunteet nousevat autoillessa pintaan. Mutta niinhän hyvä harrastus aina tuppaa tekemään.

    Se asennemuutos, että yksityisautoilua ja autoharrastusta (mukaan lukien kilpailutoimintaa) pitäisi jotenkin rajoittaa, ei tule uppoamaan melkoiseen joukkoon alan harrastajia. Moni ei ole niinkään suostuvainen, että olisi valmis vaihtamaan sen 30 litraa sadalle kuluttavan amerikanrautansa moderniin ekoautoon, vaikka näistä tehtäisiin miten hienoja, mutta oikeaan suuntaan jo päästäisiin kun edes puolet väestä suostuisi vaihtamaan vaikka katalysatorilla varustettuun autoon, jos ne olisivat tarpeeksi miehekkäitä ja riittävällä tunnelatauksella varustettuja.

    Ja vielä tuosta kehityksestä.. olen sen verran kyyninen, että historiasta tulkitsen lähinnä sotien kehittäneen teknologiaa kaiken eniten eteenpäin. Kilpailut eivät varsinaisesti ole sotimista (luojan kiitos), mutta ehdottomasti nopein ja tehokkain tapa saada uusi tekninen kehitys oikeutettua ja markkinoitua massoille. Autokilpailujen historiasta löytyy niin monta kehitysaskelta turvalaitteiden, moottoriteknologian, ynnä muun saralta, etten usko näistä puolienkaan olleen saavutettavissa ilman aggressiivista kilpailutoimintaa.

  9. Formuloissa toki matkustetaan osakilpailujen välillä maailman ympäri vaiheittain mutta jos edelleen pidetään jääkiekkoa referenssinä ja yritetään mittakaavoitaa tuon lajin tasetta niin jo yksistään NHL:n otteluohjelma taitaa generoida nopeasti laskien ehken n. vajaat puolisentoistatuhatta pääasiassa lentäen suoritettavaa vierasottelumatkaa joukkueiden välille jolloin voidaan vain arvailla sitä kuinka paljon mustan kumilätkän vuoksi maailmassa oikein mahdetaankaan matkustaa kaikki turnaukset ja mestaruustaistot mukaan lukien…

    Autourheilu on toki muutoin oma kysymyksensä ja sen mielekkyydestä voidaan taittaa peistä paljonkin mutta en pitäisi sitä ainakaan nimellisen ekologisena ongelmana. Egologisena ennemmin..

  10. Päätin olla karkein sanankääntein kommentoimatta aihetta enempää Kulutusjuhlassa ja kirjoittaa asiasta omakohtaisemman näkemyksen omaan blogiini. Sattumalta silmiini osui tänään myös aihetta sivuava uutinen, josta niin ikään tekstiä Kartanossa, http://www.kartano.blogspot.com