Satujatar odotteli, kun Alepan kassa treenasi sirukorttimaksamisen käytäntöjä: ”Alepa-kaupoissa siirrytään sirukorttilukijoihin maksuasioissa. Pääsin koekaniiniksi, kun kävin ostamassa kahvimaitoni. Kassatätillä ei vielä ollut homma hanskassa. Jos olisi kiire ollut junaan, olisi maito jäänyt siihen. Onneksi ei ollut. Silti vähän ärsytti, kun piti odotella ja täti ei löytänyt oikeita namiskoita. Alkoi kengänkanta napsuttamaan lattiaan. Oikein inhotti, kun ajattelin itseäni, miten kärsimätön otus sitä onkaan.
Alko on muuten tehnyt melkoisen kansanvalistustyön, silloin kun otti muutama vuosi sitten sirukorttimaksamisen käyttöön. Ensimmäinen paikka se on minullakin, missä olen joutunut korttia koneeseen tunkemaan. Nythän laitteita on alkanut näkyä jo useammassakin kaupassa, jopa joissain baareissa olen kapistukseen törmännyt (joo joo, olen mie sen verran saanut baarissakin käytyä).” (Mari Koo)
Shoppaile ilmaiseksi!
Mulla ei ole vieläkään sirukorttia. Kaupassa käydessä tunnen itseni ihan vanhanaikaiseksi. En kuitenkaan ole saanut aikaiseksi sellaista hankkia.
Anu
Minä tein viime viikolla saman päivän aikana kaksi taksireissua, ja maksoin kummatkin sirukortilla (sirukorttivehkeet kuulemma tulevat kaikkiin takseihin kuun vaihteeseen mennessä). Menomatkalla homma onnistui toisella yrityksellä, paluumatkalla näpyttelin pin-koodini koneeseen kolme kertaa, mutta jokainen maksutapahtumayritys jäi jotenkin vaiheeseen ja vasta nimmarilla kuittiin sain kuitattua matkani. Langattomissa yhteyksissä on vissiin vielä vähän viilaamisen varaa.
Mari Koo
Helsingin Uutisissa on näköjään ollut joulukuussa juttua otsikolla Taksien maksupäätteiden toiminta takkuilee.
”Taksitarkastajanakin toimiva Korvola on kuullut kollegoiltaan lukuisista tapauksista, joissa korttia käyttäneen asiakkaan tilille on maksetun matkan lisäksi ilmestynyt katevaraus toisesta, tai jopa kolmannesta taksimaksusta. Kaikki tämä, vaikka laitetta on käytetty ohjeiden mukaan.”
Jonna
Mun mielestä sirukorttimaksupäätteet, joissa maksu vahvistetaan tunnusluvulla ovat hyvä muutos turvallisuuden kannalta. Ainoa ongelma kuluttajan kannalta on, että noita päätteitä tuntuu olevan tosi monenlaisia, niin että aina saa katsoa että mitenkäs juuri tämä pääte toimiikaan. Voisi niissä nyt olla ne namiskat samoissa paikoissa, niin maksukin sujuisi nopeammin. Kunnon näkösuojat pitäisi myös olla kaikissa malleissa.
Mari Koo
Maksupäätteiden erilaisuus toisiinsa nähden on kyllä kuluttajan kannalta ongelma, joka myös itseäni ärsyttää eniten. Mutta virallisesti laitteen pitää vain täyttää tietyt standardit ja sitä kautta se saa jonkun sertifioinnin, joka riittää.
Tästäkin joskus käytiiin Kulutusjuhlassa keskustelua.
Anu
Mari Koo, kiitos linkistä. Onpa yllättävää, että maksulaitteiden valmistajan edustaja syyttelee laitteen käyttäjiä ongelmista – vaikeakäyttöisyys noinkin jokapäiväisessä laitteessa on minusta kyllä ennemminkin valmistajan ongelma. Ja minun tapauksessani kyse oli selkeästi yhteysongelmista, tiedä sitten mistä ne johtuvat.
Eko-Matti
Töissä meillä on käytössä pari sirukorttilukijaa, jotka toimivat GPRS-yhteydellä. Toinen toimii yleensä ihan ok, mutta toinen yksilö saattaa tökkiä yllättäen ja välillä toimia ok. Kaikista tietoteknisistä laitteista mitä on tullut käytettyä nuo sirukorttilaitteet on ehkä yksinkertaisimpia käyttää, mutta nuo yhteysongelmat on välillä ihan hepreaa. Myös laitteen toimittajalle.
Mutta pääsääntöisesti sirukorttilaitteet on hemmetin järkeviä ja turvallisuutta lisääviä niin asiakkaalle kuin yrityksellekin. Vähän minua on tuossa uudessa sirukorttien erillismaksulaissa ihmetettänyt se, että miksei käteismaksustakin voi sitten periä jotakin maksua. Käteinen kun on yrityksen näkökulmasta se kaikkein kallein maksutapa. Sen käsittely kun vaatii paljon henkilökunnan työaikaa, turvallisuusratkaisuja ja sen kavaltaminen ja varastaminen on ylivoimaisesti helpointa.