Sivusta kirjoittaa, kuinka autottoman on joskus vaikeaa saada tuote takuuhuoltoon: ”Ostin nimittäin kotiteatteripaketin lopetusmyynnistä. Vajaan puolen vuoden sisään DVD-soitin alkoi osoittaa melko selviä rikkinäisyyden merkkejä. Tätä tietysti sattuu, ja aloin selvitellä, miten saisin takuuvaihdon aikaiseksi.
Pieni tenkkapoo tuli kun huomasin, että lähin liike olikin jossain 25 km:n päässä. Autottomalle on siis kolme vaihtoehtoa: julkiset, vuokraus tai taksi. Taksi maksaisi noin 35 euroa suuntaansa – ja luonnollisesti, laite pitäisi toki myös hakea pois. Kerromme siis 35 euroa neljällä = 140 euroa. [- – -] Julkiset ovat toki halvin vaihtoehto (0 euroa, kiitos työsuhdeseutulipun), mutta parhaassakin tilanteessa reissu lohkaisisi kolmisen tuntia päivästä. Jos laskee omalle ajalleen hintaa (= mitä tekisi mieluummin), herää vakava kysymys: käytänkö kolme tuntia (ja toiset kolme hakumatkalla) takuulaitteen kanssa matkustamiseen, vai viisitoista minuuttia ja 50 euroa siihen, että käyn työmatkalla lähimarketissa poimimassa vastaavan halpissoittimen JA vietän säästyneen ajan rakkaiden ihmisten seurassa?” (Mari Koo)
Jussi
Ei tuossa pitäisi mitään ongelmaa olla, rikkinäisen tuotteen voi myös lähettää korjattavaksi ja virheen korjaamisesta syntyneet kohtuulliset kustannukset jäävät joka tapauksessa myyjän/maahantuojan/valmistajan korvattavaksi.
Taksikuluja ei siis yleensä voi vaatia korvattavaksi, mutta esim. juuri julkisen liikenteen lippu tai postikulut ovat aina korvattavissa napinoitta jos vastapuoli vain yhtään KSL:ää on lukenut eikä ala hankalaksi. Sitä paitsi yleensä kulutuselektroniikkamerkeillä on Suomessa vain yksi keskitetty huoltopiste, joten kierrättäminen myyjäliikkeen toisen toimipisteen kautta on melko turhaa kun laitteen voi toimittaa suoraan huoltoonkin, tällöin lähetyskulujen korvaaminen vain saattaa hieman hankaloitua ellei lähetystä voi lähettää ns. asiakaspalautuksena.
jkn
Tuossa hiukan särähti korvaan sana ”takuuvaihto”. Ensisijaisestihan tuote tietenkin täytyisi korjata, eli ei voi olettaa että sen saisi automaattisesti vaihdettua kokonaan uuteen. Eli tässäkin tapauksessa ”Sivusta” joutunee siis viettämään joitakin viikkoja ilman DVD:tä.
hm
Lähetin taannoin läppärini takuuhuoltoon. Oma auto oli rikki ja kone piti saada kehä kolmosen tuntumaan huoltoon. Neuvoivat lähettämään postissa. Epäröin, mutta jotenkin sitten järkeilin että varmuuskopioit on otettu ja niin päin pois. Aikaa kului toista viikkoa kunnes soitin huoltoon kysyäkseni aikataulusta. Siellä eivät tienneet asiasta mitään. ”Ei ole tullut meille”. Paniikki iski. Postissa näkivät että paketti oli lähtenyt oikeaan suuntaan. Olis tosin kiertänyt jostain Tampereelta, mutta mitään erikoista ei näkynyt.
Olin pakannut läppärin vanhaan NetAnttilan laatikkoon paremman puutteessa. Joku tästä keksi, että kysypä Anttilan keskusvarastolta. Sinne kuulemma menee monenlaista tavaraa. Sieltähän se läppärikin sitten parin päivän kyselyiden jälkeen löytyi. Kiitoksia vaan sinne Anttilan varastolle. Oli oikein ystävällistä porukkaa. Tähän postihässäkkään meni kaikkiaan kaksi viikkoa. Itse huolto tapahtui yhden aamupäivän aikana. Soittivat ja sanoivat koneen olevan valmis, lähetetäänkö postissa…
Takuuhuoltoon siis kuuluu laitteen lähetys postissa. Molempiin suuntiin. Jos laite häviää postissa, en tiedä kuka korvaa. Mitään kovin arvokasta en kuitenkaan enää postissa lähettele. Ainakaan Anttilan laatikossa.
Sivusta
Hyvä jkn, minullahan ei ole DVD:tä tälläkään hetkellä, johtuen siitä, että se on rikki… Joissain tapauksissa olen saanut uuden laitteen suoraan tilalle; joissain tapauksissa laite on jäänyt huoltoon. Takuuvaihto oli ehkä vihaistuksissa kirjoitettu hieman väärä sana.
Aikaahan ei kukaan korvaa. Sehän tässä on isompi ongelma kuin rahanmeno.
jkn
Joo, aikaa ei kukaan korvaa, ja siitähän on monet kerrat kuluttajaneuvojien avustuksella väännetty kättä, kuinka kauan korjaus saa kestää. Kohtuullinen korjausaika saisi olla pari viikkoa, mutta käytännössä korjausajat usein venähtävät paljon pitemmiksi. Monesti alkaakin olla houkuttelevaa hakea tilalle lähimarketista halpa korvaava tuote, vaikka se epäekologista onkin.
Itselläni on hyvät kokemukset Sennheiser-kuulokkeiden takuukorjauksesta. Tuossa tapauksessa sain itse asiassa täysin uuden tuotteen tilalle, aikaa meni ehkä viikko kaikkine postituksineen eikä itselleni tullut kuluja, joten homma toimi niin kuin pitääkin.
Mane
Eiks kannattais ostaa kalliimpia vehkeitä, niin ei tulisi kiusausta ostaa koko ajan uusia? Ja ehkä kalliimmat kestäisivätkin kauemmin ?