Kulutusjuhla

Kiinnostus vastuullisiin valintoihin jakaa suomalaiskuluttajia

Lähes miljoona suomalaista luokitellaan jollain tavoin vastuullisia valintoja tekeväksi kuluttajaksi, kerrotaan Ruokatiedon uutisissa. Toisaalta vastuullisuuteen välinpitämättömästi suhtautuu 44 prosenttia.

”Lähes joka kolmas 15 – 79-vuotias suomalainen lukeutuu vastuullisia valintoja tekevien lohas-kuluttajien joukkoon. Kestävästi ja terveyttä edistäen elää siis jo yli miljoona ihmistä, ilmenee Ethos kuluttaja 2010 –tutkimuksesta.

Niin eettisyyttä, ympäristömyötäisyyttä kuin yhteisövastuutakin korostavien kuluttajien on markkinatutkimusyhtiö Tripod researchin tekemässä kuluttajatutkimuksessa katsottu yhdistyvän maailmalla trendikkääseen lohas-ilmiöön. Termi lohas tulee sanoista Lifestyles of Health and Sustainability, ja tarkoittaa erilaisia terveyttä ja kestävää kehitystä huomioivia elämäntapoja.”

Joka kymmenes suomalaisista on vahvasti lohas-kuluttajia. Keskiverto-lohaksiin kuuluu 20 prosenttia ja kevyt-lohaksiin 18 prosenttia. Vastuullisen kuluttamisen suhteen välinpitämättömiä on 44 prosenttia. Lohas-vastaisia on 8 prosenttia.

Minä tunnistin itseni ”vahvimmasta kymmenyksestä”. Tosin syön lihaa harvoin, joten omilla ostovalinnoillani en tue suoraan edes sitä eettistä lihantuotantoa.

”Vahvin kymmenes erottuu väestön keskiarvosta erityisesti luomuvihannesten ja eettisen lihantuotannon suosijana. Lohas ostaa niitä kolme kertaa keskivertoa todennäköisemmin. Myös viljatuotteita hän valitsee ympäristöperustein ja alkoholivalinnoissa painavat luomu ja reilu kauppa.”

Lisäksi tämä porukka tuottaa tavallista enemmän sisältöä sosiaaliseen mediaan. Tämän kyllä tunnustan!

Ethos kuluttaja 2010 –tutkimukseen vastasi internetissä ja kirjeellä yhteensä 2 158 suomalaista 15 – 79-vuotiasta helmi-maaliskuussa 2010.

1 Comment

  1. Johan tuo nähdään pikavippiongelmaisten määrässä ja keskivertosuomalaisen velkaantumisissa että aika huolettomasti sitä rahaa tärvätään menemään.