Kulutusjuhla

Visa Electron ei käy junassa lipun maksuvälineeksi

Lauantaina matkasin aamujunalla Joensuusta Jyväskylään. Varkaudessa kyytiin nousi opiskelijatyttö, joka ei ollut ehtinyt ostaa lippua etukäteen (Varkauden aseman lipunmyyntikin taisi olla vielä kiinni). Hän halusi maksaa konduktöörille Visa Electronilla lipun Helsinkiin. Tämä ei kuitenkaan onnistunut, sillä konnareittein maksupäätteet eivät voi junassa käyttää kyseisiä kortteja.

Tyttö ihmetteli, että mitäs nyt tehdään, koska käteistä hänellä ei ollut. Konduktööri ei antanut mitään ratkaisuehdotusta tilanteeseen, ja tyttö alkoi selvästi jo hermoilla pahasti.

Istuin parin penkin päässä, josta näin ja kuulin lipunostotouhun. Huikkasin, että voin lainata rahat ja antaa tilinumeroni, jotta tyttö voi maksaa rahat takaisin.

”Oikeasti? Siis ihan tosissasi haluat lainata?”, tyttö hämmästeli.

”Juu juu, sattuuhan näitä kaikille, eikä tämä mikään iso juttu ole.”

Maksoin lipun ja annoin tytölle yhteystietoni. Iltapäivällä sain tekstiviestillä isot kiitokset ja tiedon, että rahat on nyt siirretty tililleni. Vastasin, että ei kestä kiitellä ja hyvä kannattaa jossain sopivassa välissä laittaa kiertämään.

Jäin vain ihmettelemään sitä, ettei konduktöörillä tuntunut olevan mitään ratkaisua tuohon tilanteeseen (esim. ehdotus, että junanvaihdon yhteydessä Pieksämäellä kipaisisi ostamassa lipun tai nostamaan rahaa). Luulisin, että vastaavia sattuu usein, sillä Electron on etenkin monelle nuorelle päämaksuväline. Se jo nykyisin käy niin monessa paikassa, että harva tajuaa pitää riittävästi käteistä mukana kaiken varalta.

Toivottavasti tulevaisuudessa maksupäätteet ja nettiyhteydet kehittyvät niin, että lipun voi tarvittaessa ostaa junassa vaikka nettipankin avulla.

11 Comments

  1. Kerrottakoon, että VR suuressa viisaudessaan sulki koko Varkauden aseman lipunmyynnin, jo muutama vuosi sitten. Junamaatti siellä taitaa olla, mutta se muutaman kuukauden siirtymäaika (kun maattia ei vielä ollut ja lipputiski oli jo suljettu) oli melekoisen mielenkiintoinen… VR:ltä on myös erittäin ”hyvää” palvelua se, ettei junamaateissa kelpaa ulkomaiset kortit. Että Welcome to Finland sit vaan.

  2. Isot plussat Mari Koolle toiminnasta 😀

    Sitten isot miinukset VR:lle. Nyt kun olen hommannut polkupyörän, en ole ”päässyt nauttimaan” sen palveluista. Paitsi viime viikonloppuna oli pakko, ja miten sitten kävikään? Ilmoitustauluilla luki jotain ”tiedotus…ei…käytössä” ja junat tulivat miten sattuu.
    Just. Mihin ne kaikki tukimiljoonat oikein käytetään?

  3. Käsittääkseni noita Visa Electron-tapauksia on päivittäin niin paljon (lähes jokaisella junamatkallani olen vastaavaa todistanut), että ovat katsoneet asialliseksi lätkiä ”VISA ELECTRON EI KELPAA JUNASSA” -tarroja vähän sinne sun tänne. Vielä löytyy näköjään ihmisiä, jotka eivät tätä tiedä ja luultavasti konduktööriä ei voisi enää vähempää kiinnostaa, kun tuota luultavasti yritetään käyttää myös tekosyynä lipun ostamatta jättämiselle. Jotkut konnarit kyllä neuvovat käymään automaatilla seuraavalla asemalla tai jäämään junasta pois, mikäli tämä ei ole mahdollista. Ja näin sen pitää mennäkin, ennen kuin maksupääteyhteydet saadaan kuntoon.

    • Timo, eikös konduktööriä asiakaspalvelusta vastaavana henkilönä kuitenkin pitäisi kiinnostaa sen verran, että veisivät asiaa eteenpäin ja saisivat VR:ltä selvät toimintaohjeet noihin tilanteisiin, jos ovat päivittäisiä? EI varmaan ole matkustajan eikä konnarin etu, että tuota joutuu säätämään. Tuskin kovin moni kuitenkaan käyttää tätä keinona välttää lipun osto kokonaan: ainakin tämä kohtaamani neito oli selvästi hädissään.

  4. Minusta VR:n kyllä pitäisi huomioida Visa Electronin käyttäjät, sillä olen omassa liikkeessänikin saanut huomata sen suuren suosion varsinkin opiskelijoiden keskuudessa.
    Se kun on mm. ilmainen alle 18-vuotiaille ja yksi yläikäinen kaverini käyttää sitä pelkästään sen vuoksi, että siinä on tiukat kulutusrajat, niin ei mene tili miinukselle vahingossa tai tule hullua kulutuskohtausta.

    Tällaisten asioiden huomiointia kutsutaan asiakaspalveluksi.

  5. Electron on varmasti suosituin maksukortti alle 25-vuotiaiden joukossa. Toki VR:n kohdalla ongelma liittyy juuri noihin tietoliikenneyhteyksiin, koska electron vaati varmistuksen. Toisaalta junissa on nykyään jo vahvistettuja GSM-yhteyksiä (puhelinkopit), joten outoa ettei konnareiden maksupäätteisiin niitä saada. Iso osahan maksuista menee nykyään GPRS-yhteyden kautta GSM-linjoja.

  6. Tulimme juuri Ruotisista pyöräilemästä ja matkaamme ilahdutti mm. huikea junan lipuntarkastajanainen. Ruotsissa (vaiko Tukholman liepeillä vain) ei enää myydä lippuja junassa. Mepä emme sitä tienneet ja odotimme rahapussi suorassa ja h-i-e-m-a-n jännittyneenä näköpiiriin tullutta lipuntarkastajaa, joka ei tuntunut myyvän kenellekään lippuja, vaan vain tarkastavan kaikkien matkaliput. Kohdallamme sitten selvisi, että ei rahalla eikä kortilla lippujen osto enää onnistu, mutta tekstiviestinä kylläkin. Lipuntarkastaja muisteli numeroa, johon viesti lähetetään ja me sitä sitten naputtelimme puhelimeen. Ei vain kukaan meistä muistanut millaisia maa- ja aluetunnuksia piti laittaa. Kaikki kuitenkin muistivat, kuinka nauretaan ja lipuntarkastaja pahoitteli, minkä naurultaan ehti, ettei osannut myydä meille lippua (eikä maininnut potentiaalisesta sakosta yhtikäs mitään). Ehdotti, että junanvaihdossa voisimme yrittää ehtiä ostamaan lipun asemalta. Tästä iloisesta, heittäytyvästä ja ei-pilkkua viilaavasta palvelusta jäi hieno tunne! Tulla kohdatuksi ihmisenä, erehtyväisenä sellaisena. Toivottavasti tälläista saisi kokea jokainen matkaaja muuallakin pulmatilanteissa.

    • Tuollainen tekstarilippuhan olisi VR:llekin pätevä! Jos vain ne matkapuhelinyhteydet toimisivat aina junissa nikottelematta…

      Ja hienoa tietysti, että palvelu oli mukavaa 🙂

  7. Nuorten lisäksi Visa Electron on yleensä ainoa vaihtoehto maksuhäiriöselle asiakkaalle. Nykyään kun käteisautomaatteja on yhä harvemmassa (mm. Turun juna-asemalta hävittivät automaatin jokunen vuosi sitten), pitäisi mielestäni junassa olla tarjolla kaikille joku muukin tapa maksaa kuin käteinen. Kaikilla asemilla ei taida edes olla junamaattia. Tietoliikenneyhteyden saaminen konnarille ei voi olla nykytekniikalla mahdotonta.

  8. Jommassa kummassa päivän iltapäivälehdistä oli aiheesta juttu, koska nuori äiti ja lapsensa oli heitetty junasta pois Visa Electron-maksuyrityksen jälkeen. Jutussa kävi ilmi, että konduktööreillä olisi mahdollisuus tarjota maksulomaketta, jolla lipun voisi maksaa jälkikäteen. Sen hinta on 10 euroa maksajalle (+tietysti tavall. lipun hinta). Eipä tätä siis tunnuta kovin usein käytettävän, vaikka VR:n tiedottajan mukaan pitäisi.

  9. Visa Electronissa jokainen maksu pitää verrata tilin saldoon ja vähentää saldosta heti. Junista ei saada riittävän luotettavia verkkoyhteyksiä Visa Electronin käyttämiseen. Visa Electron ilmeisesti vaatii melkoisen hyvät verkkoyhteydet, kun maksaminen sillä ei tahdo aina onnistua keskellä kaupunkia ja jopa kiinteillä verkkoyhteyksillä. Ilmeisesti lyhytkin tiedonsiirtokatkos keskeyttää maksutapahtuman.

    Eli VR ei tahallaan syrji Visa Electronia, vaan siksi, että se ei yksinkertaisesti toimi junissa. Minulla aina matkustaessa tapana pitää mukana hieman käteistä, vaikken muuten käytä käteistä juuri lainkaan. Esimerkiksi lentokenttä kulkuyhteys on mielestäni vaivattomampaa maksaa suoraan käteisellä.