Kulutusjuhla

Pikavippimainonta kikkailee lainsäädännön rajoilla

Osmo Soininvaara ärsyyntyi pikavipeistä ja niiden mainonnasta: ”Googlasin kirjaani varten tietoja toimeentulotuessa hyväksyttävistä asumismenoista ja löysinkin hyvin asiallisen sivun, jonka tiedot tosin olivat ainakin Helsingin osalta vanhentuneita.

Paitsi, että ARGHHH!. Keskellä sivua oli Google-mainos, jossa mainostettiin pikavippejä. Ota pikavippi tulevaa toimeentulotukea vastaan! Kun linkkiä seurasi, tuli erikokoisia ja eripituisia pieniä lainatarjouksia, joissa yhdessäkään ei kerrottu lainan korkoa eikä mistään muistakaan kuluista kerrottu. Tai niin luulin. Koska laki edellyttää, että korko kerrotaan, etsin tarkasti ja olihan se siellä, mustalla tekstillä tummansinistä pohjaa vasten, juuri ja juuri erottuen: Todellinen vuosikorko: 923,36 %- 3191,14%.” (Mari Koo, kiitos linkkivinkistä Kaisa K:lle)

2 Comments

  1. Nuo pikavippejä markkinoivat veijarit ovat toisinaan melkoisia ketkuja ja tekevät temppujaan melko rimaa hipovilla tavoilla – ja mentyään päin rimaa he saattavat väittää että rima oli jo maassa heidän tullessa paikalle. Jopa pikavippejä vertailevien sivujen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä monet niistä on olemassa vain pikavippien markkinoinnin vuoksi. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä harvemmalta lainantarjoajalta on esimerkkejä, sitä varmemmin kyseessä on lainayrityksen satelliittisivusto tai markkinointitarkoituksessa rakennettu sivusto.

  2. Mikäli joku näitä vanhoja juttuja lueskelee, niin tähän on taas tulossa lakimuutos. Mikäli pelailee pikavippien kanssa, niin kannattaa olla tarkkana, koska asian pitäisi olla pian eduskunnan käsittelyssä.