Norpan postilaatikossa oli pyytämättä tullutta saippuaa: ”Talouden miespuoliselle suunnatusta lähetyksestä tupsahti ”laihdutussaippua” ja 13 euron lasku. Pari minuuttia päivässä, ja appelsiini-iho olisi mennyttä ja senttejäkin olisi nopeasti kadonnut vyötäröltä ja reisistä.
Houkuttelevista lupauksista huolimatta, paketin saajaa kyrsi. Ensimmäisenä ajatuksena oli lähettää vastapalveluna asiakaspalveluun paketillinen silakoita, ja lasku perään. Silakat jäänevät lähettämättä mutta yrityksen toimintatapa harmittaa. Illalla myöhään kotiin tullessaan ei halua löytää postilaatikostaan ylimääräistä krääsää. Jo pelkästään aiheellisissa lippulappusissa on tarpeeksi tekemistä. Saippuan lähettäminen takaisin Tallinnaan ei ole huvi, joka ensimmäisenä tulee mieleen kun vapaa-aika koittaa.
”Tilauksensa” voi peruuttaa vain lähettämällä palasaippuan siis Tallinnaan. Mikäli saippuan lähettää jonnekin muualle, Supershopping ei voi kuulemma taata että tilaus peruuntuu.” (Mari Koo)
lilli
Kannattaa mennä käymään postissa tuotteen + pakkauksen kanssa. Postilla on asiakaspalautussopimuslista (sanahirviö!), pyydä postin asiakaspalvelijaa tarkistamaan, onko supershopping-firmalla as.pal.sopimusta postin kanssa. Jos on, tuotteen saa palauttaa/postittaa ”ilmaiseksi” eli vastaanottaja maksaa kulut, postilla on osoite mihin tuote lähetetään ja palautuksesta saa pyydettäessä kuitin. Ei kannata uskoa tuota, että vain Tallinnaan voi palauttaa, jos as.pal. sopimus löytyy ja siinä on suomalainen osoite (as.pal.sopimukset ovat vain Suomeen) niin sinne vaan lähetys ja muista pyytää kuitti. Sillä todistat palauttaneesi, jos jotain jälkivaatimuksia tulee.
Uskomatonta p**kaa tuollaisten firmojen toiminta!
Jyri
Jos mitään ei ole koskaan tilannut ja tuollaisen kaupan suuntaan ei ole mitään paperia tai vastaavaa kirjoitettuna sopimuksen muotoon niin miksi edes vaivautua palauttamaan mitään.. Paitsi että tuollainen markkinointitapa on ärsyttävää, on se myös kuluttajansuojalain puitteissa laitonta* ja koska mitään sopimusta ei ole ei olemassa ei lähetyksen vastaanottajallekaan kohdistu mitään velvotteita. Supershopping voi toki lähettää uusia ja uhkaavampia kirjeitä mutta nähdäkseni niilläkään ei ole tosiallisesti mitään arvoa.
*)
10 § (29.8.2008/561)
Kulutushyödykkeiden toimittaminen ilman tilausta
Markkinoinnissa ei saa tarjota kulutushyödykkeitä toimittamalla niitä kuluttajille ilman nimenomaista tilausta ja edellyttämällä kuluttajalta maksua, hyödykkeen palauttamista tai säilyttämistä taikka muuta toimenpidettä.