HUOM! Päivitys: Sonera hoiti lukituksen poiston seuraavana päivänä eli tapaus ratkesi. Stenu osti reilut pari vuotta sitten käytetyn iPhonen, jossa oli Soneran SIM-lukitus kahdeksi vuodeksi. Kun tuo ajanjakso tuli täyteen, niin Stenu halusi purkaa lukituksen: ”Soitin asiakaspalveluun, mutta lukitusta ei suostuttu poistamaan koska en ole ”puhelimen omistaja”. Olen puhelimen omistaja, minulla on siitä jopa kuitti. Tämän kerrottuani, jatkettiin että ”et ole puhelimen juridinen omistaja”. Olen, minulla on siitä jopa kuitti. Toistanko itseäni?”
Soneralta vastattiin, että lukituksen voi purkaa vain puhelimen alunperin ostanut henkilö. Soneran nettisivuilta oli poimittu tieto ”iPhonen SIM-lukitus puretaan automaattisesti kytkylaitteen sopimuskauden päätyttyä. SIM-kortin vaihtuessa iPhone on aktivoitava uudelleen iTunes-ohjelmalla. Ohjeita saat Omilta Sivuilta Liittymänhallinnasta sekä asiakaspalvelusta. ].” Soneran asiakaspalvelusta todettiin, että nettisivuilla asia on ilmaistu hieman virheellisesti eli ei se noin mene, vaan puhelimen alkuperäisen ostajan pitää naputella itse koodit. Stenu otti yhteyttä kuluttajaneuvontaan, jonka perusteella jatkettiin keskusteluja Soneran suuntaan, mutta Sonera ei suostunut muuttamaan kantaansa, ja asian käsittely siirtyy Kuluttajariitalautakunnalle. (Mari Koo)
manni
Kannattaisi suosia kotimaisia puhelimia, ne tuovat töitä ja verorahoja kotimaahan.
Mari Koo
Tässähän nyt on suosittu suomalaista puhelinoperaattoria, joka tekee näköjään sopimuksia, joita ei voi siirtää samalla, kun tuotteen omistusoikeus siirtyy. Puhelinlaskujen maksajakin on vaihtunut. Eli ei ole kyse siitä, minkämaalaisia puhelimia käyttää.