Kulutusjuhla

Suomalaiskuluttajat janoavat lisää tietoa geenimuuntelusta

Geenimuuntelu on noussut viime vuosina kiistellyksi aiheeksi. Samalla se on niitä aiheita, joista on vaikea saada kunnon käsitystä: monet ovat GMO:ta vastaan (ennalta-arvaamattomia haittoja luonnolle ja ihmisille, eettisiä ristiriitoja, luomutuotannon vaarantumista), mutta puolustaviakin näkemyksiä riittää (esimerkiksi runsaammat sadot ja kestävämmät lajikkeet).

Tällä hetkellä suomalaisissa elintarvikkeissa ei todennäköisesti suuremmin ole raaka-aineena geenimuunneltuja ainesosia ja jos on, siitä pitäisi löytyä merkintä pakkauksesta.

Mutta sen sijaan esimerkiksi karjalle voidaan syöttää rehua, jonka alkuperä on geenimuunnelluilla pelloilla. Maailman soijasta jo 81 prosenttia on geenimuunneltua, maissista 29, puuvillasta 64 ja rapsista 23 prosenttia. Tätä rehun alkuperää ei esimerkiksi lihapaketissa tarvitse ilmoittaa. Luomutuotannossa gm-rehun käyttö on kielletty.

Sain sähköpostiini viestintätoimisto Hill & Knowltonin Taloustutkimuksella toukokuussa teetättämän tutkimuksen ”Geenimuuntelu ja elintarvikkeet”. Viestiin oli nostettu seuraava summaus tuloksista:

Kuluttaja kaipaa valinnanvaraa

Suomalaisten kuluttajien valtaosa (86 %) on sitä mieltä, että kuluttajan on voitava valita geenimuunnellun ja GMO-vapaan elintarvikkeen väliltä. Tällä hetkellä tilanne on kuluttajalle sekava, eikä valinnan mahdollisuutta käytännössä ole.

Sekä eläimellä että rehun koostumuksella on merkitystä

Lihatuotteissa sekä eläimen geenimuunnellulla alkuperällä että sen nauttiman rehun GMO-pitoisuuksilla on suuri merkitys suomalaiselle kuluttajalle. 85 % kuluttajista pitää tärkeänä, että tuotepakkauksiin merkittäisiin myös eläinten kasvatuksessa mahdollisesti käytetty geenimuunneltu rehu.

Tiedonjano on kova

Kiinnostus ja tiedontarve geenimuuntelusta elintarvikkeiden osalta on huutava, noin 70 % kuluttajista kokee tarvitsevansa lisää tietoa. Ainoastaan yhtä kymmenestä asia ei kiinnosta. Tietoa halutaan ensisijaisesti tutkijoilta ja viranomaisilta, mutta myös elintarvikeyrityksiltä.

Tuotepakkaukset tärkeä mutta vaikeaselkoinen tietokanava

Lähes puolet kuluttajista sanoo etsivänsä tietoa geenimanipuloiduista raaka-aineista itse tuotepakkauksista, mutta pakkaustiedot ovat vaikeaselkoisia. Vain noin joka kymmenes on etsinyt tiedon muista lähteistä.”

3 Comments

  1. Nykyisen GM toimijan menneisyyden tuloksia – voiko menneisyyden perusteella luottaa tulevaisuuteenkaan?
    http://areena.yle.fi/video/1305576134022
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Agent_Orange

  2. Haluaisin todellakin sen valinnan vapauden, eli gmo-tuotteita reilusti myyntiin myös Suomeen. Haluaisin esimerkiksi tomaatteja jotka maistuisivat jollekin, kun niitä ei tarvitsisi poimia täysin raakana. Haluaisin että ruokani vuoksi ei tarvitsisi käyttää niin paljoa kemikaaleja kuin nyt joudutaan käyttämään. Gmo-tuotteen kehittelijän on saatava tuotekehityskulunsa katettua, aivan kuten lääkekehityksessäkin, mutta haluan myös että viljelijät saavat tuotteistaan kunnon hinnan ja toimeentulon. Sitä odotellessa kypsytellään hedelmät syöntikuntoon kotona, jos eivät homehdu enen sitä.

  3. GM tuotteita on kehitetty nimenomaan kestämään suurempia määriä myrkkyjä.
    HS: uutinen ”Raportti: Suomessa käytetyn kasvimyrkyn vaarallisuutta salattu”
    http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Raportti+Suomessa+käytetyn+kasvimyrkyn+vaarallisuutta+salattu/1135266792715