Lumo kävi eilen perjantaina Herkujen Suomi -tapahtumassa Helsingin rautatientorilla (tapahtuma jatkuu vielä tänään lauantaina): ”Ostimme leipää, perunoita, lammasmakkaraa, vuohenjuustoa, lakritsia, jäätelöä… ja teimme aineksista maukkaan aterian kotona. Oli mukava tutustua moniin ennestään tuntemattomiin pientuottajiin.

Silti torista jäi vähän laimea maku. Monilla tuottajilla oli hyviä tuotteita, mutta esillepano ja brändääminen ei ollut kiinnostanut lainkaan tai oli jämähtänyt 80-luvulle. Kuviin päätyi tietysti mielenkiintoisimpia tuoteita ja parhaiten esille pantuja, mutta monilla oli suorastaan tylsiä tai rumia pakkauksia ja tuotteet oli vain lätkäisty pöydälle.

Taannoisella New Yorkin matkallamma kävimme lukuisilla luomu/lähiruoka/tuottajatoreilla, joissa esillepanoon ja brändäämiseen oli kiinnitetty yhtä paljon huomiota kuin tuotteiden laatuun. Houkutteleva esillepano ja kiinnostavat, nokkelat , ekologiset pakkaukset saivat kiinnostumaan ja ostamaan. Tätä kaipaan Suomessakin.” (Mari Koo)