Seppó on ollut Varustelekan asiakas monta vuotta. Nyt silti harmittaa hintojen nosto: ”Viime aikoina olen kuitenkin tullut huomanneeksi, että hintataso on noussut. Useat tavarat jotka olivat siellä aikaisemmin ”aina” markkinoiden halvimpia, eivät sitä enää ole. Suuri osa tuntuu olevan ns. markkinatasoa tai jopa hieman sen ylitse. En osaa kommentoida onko kustannustaso noussut samassa suhteessa, mutta epäilen sitä kyllä hieman. On kuitenkin selvää, että yrityksen henkilöstömäärä ja liikevaihto on kasvanut rajusti vuodesta 2007. Samaan aikaan yritys on tehnyt keskimäärin EUR 125,000 voittoa vuodessa, mikä on kieltämättä mukava summa.
Minusta on hienoa, että hullu ajatus on jalostunut hienoksi ja tuottavaksi yritykseksi. Sellaisia tarvitaan ja niiden kehittymistä pitää kannustaa ja tukea. Kritisoin kuitenkin sitä, että liike, joka aikaisemmin oli tunnettu hyvästä hinta-laatu -suhteestaan on nostanut hintaa, vaikka laatu on pysynyt samana.” (Mari Koo, kiitos linkistä Kaisa K:lle)
Varusteleka
Moikka vaan,
Varusteleka on itseasiassa hillinnyt hinnannousua – tukkuhinnat ovat nousseet tosi paljon nopeammin kuin meidän myyntihinnat, ja meidän kateprosentti on laskenut kokoajan. Hintojen nousu johtuu ylijäämän osalta siitä syystä, että ylijäämän jälleenmyyntimarkkinat ovat kasvaneet hirveästi – ei vähiten Varustelekan takia, joka on kasvanut tosi isoksi ostajaksi – samalla kun armeijat ovat pienentäneet kokoaan. Ylijäämän hinta perustuu huutokauppaan, mitä enemmän huutajia, sen korkeampi hinta.
Uusien tuotteiden hinnanousu taas johtuu siitä, että tekstiilimateriaalien hinta on noussut samalla kun kiinalaiset haluavat parempaa elintasoa, eivätkä suostu tekemään töitä enää yhtä pienellä palkalla kuin ennen. Tukkurin nostaessa hintaa voi joko valita, että myykö kalliimmalla vai jättääkö kokonaan myymättä.
Hintoja ei olla pelkästään nostettu – me ollaan hiottu toimintaa aika tehokkaaksi, ja pystytään myymään yhtä jos toista nykyään aika halvalla – me esimerkiksi leikattiin HAIXien hinnat pysyvästi about 20% halvemmiksi kuin ennen, ja meidän ylijäämämaastopuvut ovat edelleen tosi halpoja – sillon kun alotettiin, Bundeswehrin maastopuku, jota myydään kaikista eniten, maksoi 25 euroa – nykyään sellaisen saa hintaan 14,50, tai, jos sattuu olemaan hoikka, 6 eurolla. Kauppiaana vähän tuntuu, että jengi ei huomaa hintojen alentumista, mutta joka ikinen hinnanousu kyllä korottaa verenpainetta. Tilastoa aiheesta ei ole, mutta kateprosentti, eli se osa mikä meille jää myydyn tuotteen hinnasta, on laskenut koko firman olemassaolon ajan. Firma on silti pysynyt voitollisena, koska tehdessä oppii paremmaksi ja isolla koolla saa tehokkuutta.
Me ei olla koskaan pyritty olemaan markkinoiden halvin, me panostetaan tosi paljon myös palveluun. Meidän tuotteet ovat silti halvempia kuin samanlaatuiset tuotteet ”siviilimarkkinoilla”, sillä tällä alalla ei haaskata rahaa suuren näkyvyyden brändimainontaan.
Terveisin,
Valtteri Lindholm
Seppo Väyrynen
Hei Valtteri,
Olet oikeassa, tukkuportaassa ja yleisesti markkinoilla tapahtuvat muutokset jäävät kuluttajan silmän ulottumattomiin ja siksi kauppias saa aina osansa kommenteista. Huolimatta siitä kuuluvatko ne hänelle vai eivät. Olen toki huomannut, että Varusteleka on laskenut joidenkin tuotteidensa hintoja, mistä suuri kiitos, mutta sitä ei käy kiistäminen, että markkinoilla on samoja tuotteita edullisempaan hintaan kuin teillä. Eikä siinä ole suoranaisesti mitään väärää. Yrityksellä on aina oma hinnoitteluvoimansa ja sitä tuleekin käyttää.
Mitä tulee palvelutasoonne, olen aina ollut siihen tyytyväinen – se on mielestäni ensiluokkaista.
Kiitos omalta osaltani kommentistasi ja selventävästä markkinakatsaukselta. Kaiketi olemme yhtä mieltä, että maailma se vain kallistuu ja kuluttajan on katsottava ensisijaisesti oman pussinsa suuta.
Ystävällisin terveisin,
Seppo Väyrynen