Kulutusjuhla

Taksikyydin miellyttävyydessä ratkaisee paljon myös kuljettajan puheet tai puhumattomuus

Liisa-Maria Patjas arvostaa taksikuskeja, jotka hallitsevat asiakasystävällisen keskustelun ja keskustelemattomuuden: ”Olen nyt viikon sisällä käyttänyt taksia kolme kertaa. Kahdella kerralla näistä kuljettaja kävi läpi pientä raivokohtausta liikennejärjestelyistä, tienkunnosta, sen kunnossapidosta, muista kuljettajista ja ylipäänsä liikenteestä.

En voi muuta kuin ihailla näitä kuljettajia siitä, että he päivästä toiseen jaksavat tehdä työtä ilmeisen epämieluisassa työtehtävässä.

Kiivailu ja kiroilu ei mielestäni kuulu asiakaspalveluun, mutta eräänkin kerran olen takapenkillä kuunnellut kuskin voimasanoja ja sadattelua. [- – -] Itse olen yleensä taksissa menossa tai tulossa työasioiden takia. Joko haluan keskittyä tulevaan, tehdä viime hetken valmisteluja tai toisaalta toipua ja hengähtää hetken ennen seuraavaa tilannetta. Yleensä en halua sanoa sanaakaan kuljettajalle vaan tahdon murjottaa rauhassa.

Monilla muilla aloilla on tavoitteena pitää asiakas tyytyväisenä, jotta hän tulisi toistekin asioille. Taksikyytejä harvemmin tilataan suoraan yrittäjältä, joten palvelun laadulla kilpailu on olematonta.

Viikkoni kolmas taksikuski onneksi pelasti ammattikunnan maineen. Hän nosti kättä kiitokseksi tienantajalle, kehui poliisia, antoi naurahtaen tietä toiselle kuljettajalle, neuvoi hyvän leipomon ja olisi määränpäässä avannut ovenkin minulle.

Täytyykin kuitista tarkistaa puhelinnumero ja soittaa hänelle, kun taas tarvitsen kyytiä.” (Mari Koo)

5 Comments

  1. Kumpaakin ääripäätä on nähty. Hämeenlinnan TAX-1 ei puhunut sanaakaan koko matkalla. Ei siis sanonut summaa, ei ”kiitos” eikä yhtään sanaa. Olin piruuttani oikein ystävällinen :-> Tuo oli tosi nuivaa käytöstä kuskilta, varsinkin kun ”kaikki” tietää tään Hämeenlinnan nähtävyyden TAX-1.

    Periaattessa kannatan etä kuski on hissukseen. Jotkut niistä on pudotelleet sellaissa sammakoita että muistan loppuikäni.

  2. Eikö nämä kommentit kannattaisi jättää siihen alkuperäiseen blogi postaukseen? Voisi kirjoittaja itse vastata ja lukijakin lukisi koko jutun sieltä.

  3. Periaatteessa nimenomaan näin. Mutta mä poden huonoa omaatuntoa siitä, että Kulutusjuhlan pyydettynä kirjoittajana kirjoitan niin vähän – siksi yritän ”edes” kommentoida Kulutusjuhlaan :-]

  4. Lähtökohtasi on kyllä aika minä -keskeinen. 🙂 Eikös pitäisi kunnioittaa lähdettä, poistaa kommentointi mahdollisuus täältä, ja ohjata keskustelu tiedon alkulähteelle?

    Jutut täällä on mun mielestä yleensä hyvin lyhennettyjä mutta vain lyhennettyjä. Kuinka moni jaksaa lukea jutun ihan alkuperäisessä paikassa eli jääkö jotain kirjoittajan mielestä olennaista kertomatta?

  5. Kaikkihan me ollaan täällä ihan epäitsekkäästi ja epäminäkeskeisesti liikkeellä :-0 :-)))

Comments are closed