Kulutusjuhla

Facebook-seuraaja: varmista päivitysten näkyminen lisäämällä sivu kiinnostuksesi kohteeksi

Facebook on muuttanut jälleen kerran toimintojaan, ja nyt kohteena on ”tykättyjen” sivujen näkyvyys uutisvirrassa. Tämän myötä esimerkiksi Kulutusjuhlan Fb-sivujen seuraajat eivät todennäköisesti näe kaikkia päivityksiä.

Outi Lammi valottaa muutoksia:

* Sisältö vaikuttaa statuspäivityksen painoarvoon siten, että kuvat ja videot saavat suuremman painoarvon kuin pelkkä teksti.
* Suosittu sisältö on etusijalla ja suosituimmuus taas perustuu kommentteihin, tykkäyksiin ja jakoihin. Kommentti lasketaan arvokkaammaksi kuin pelkkä tykkäys.
* Reagointiaika on ratkaiseva. Ellei sisältö tuota reaktioita tietyn ajan sisällä, se lakkaa näkymästä viestivirrassa.
* Aikaisempi vuorovaikutus tietyn käyttäjän kanssa vaikuttaa siihen, näkyvätkö hänen viestinsä.”

Eli jos et ole esimerkiksi peukuttanut tai kommentoinut sivujen päivityksiä, niin todennäköisesti et enää juurikaan näe näitä päivityksiä.

Näin lisäät sivun kiinnostuksesi kohteeksi

Jos et halua ryhtyä ahkeraksi peukuttelijaksi, niin voit silti varmistaa sivujen näkymisen uutisvirrassasi. Tämä vaatii pienen ruksaamisen jokaisen haluamasi Facebook-sivun kohdalla.

Eli siis mene Facebook-sivulle ja katso sen oikeaa ylänurkkaa. Siellä on lähellä tykkäys-painiketta ratasmainen kuvake. Klikkaa sitä ja valitse pudotusvalikosta ”Lisää kiinnostukseni kohteiden listaan” (jos käytät Facebookia englanniksi, niin teksti on ”Add to Interest List”).

Jos käytät Twitteriä, niin Kulutusjuhlaa voi seurata ja kommentoida tietysti sielläkin.

5 Comments

  1. Hei! Facebookin EdgeRank-algoritmi on tosiaan jo puolisen vuotta vaikuttanut julkaisujen näkymiseen. Se siis valitsee, mitä Facebookissa näytetään kenellekin tykkääjälle.

    Tämän lisäksi kannattaa huomioida Facebookin uusin kehitys: julkaisujen tavoittavuus on viety jo paljon pidemmälle: kaikkien Facebook-sivujen tavoittavuus on laskenut syksyn kuluessa selkeästi. Facebook-mainonnan vastaava johtaja Gokul Rajaram myönsi myöskin tämän äskettäin: ”Yksittäisen Facebook-sivun tykkääjistä noin 15 prosenttia saa sivun viestit. Jos sivulla halutaan tavoittaa myös loput 85 prosenttia, näkyvyydestä on maksettava.”

    Bloggasin juuri eilen aiheesta, voit lukea lisää blogistamme: ”Facebook teki tykkääjien tavoittamisesta bisnestä” http://someco.fi/blogi/2012/10/28/facebook-teki-tykkaajien-tavoittamisesta-bisnesta.html

  2. Kiitos sivun maininnasta ja hyvästä postauksesta. Jatkoin vielä samalla teemalla, tuosta kiinnostuksen kohteiden listasta kun saattaisi olla apua pienten sivujen ylläpitäjille. http://www.outilammi.com/2012/10/paranna-sivusi-nakyvyytta-kuratoimalla.html Meillähän on se ongelma, ettemme välttämättä rahallakaan pysty kilpailemaan Finnairin ja Silja Linen kanssa. Meidän on tutkittava toisenlaisia keinoja.

  3. Wanha kunnon RSS se edelleen hakkaa kaikki proprietary-sivustot ja heidän rahanmaksimointialgoritminsa.. moraalisesta puolesta puhumattakaan.

    Siis mene https://reader.google.com (ellet esim. käytä jo jotain muuta syötelukijaa) ja aja tilaamaan sinne RSS/Atom-syöte kaikista kiinnostavista sivuista, blogeista, ohjelmista jne jne.
    Mikäli joku paikka ei tarjoa syötettä, sen voi yleensä tehdä myös itse. Tai muokata mieleisekseen.

    Eikä tällöin mikään alustan systeemi päätä että mitä näet ja mitä et, vaan SINÄ ITSE.

Comments are closed