Kulutusjuhla

Helkaman kisa hämmästyttää: voita auto?

Polkupyöriä valmistava Helkama julkisti viime viikolla kisan, jossa voi voittaa Skoda-auton. Tämä hämmästytti mm. Suomisen Riikkaa, joka Helkaman Facebook-sivulla tiedusteli syytä kisan palkintoon.

Helkaman vastauksen perusteella tärkein syy on ilmeisesti se, että Helkama-Auto tuo maahan Skodaa:

”Arvottuamme viime vuosina useita erilaisia polkupyöriä kesäkilpailuidemme palkintoina, päätimme nyt järjestää isomman kilpailun, jossa palkintona on Helkama-Auton maahantuoma Skoda, taloudellinen ja järkevä auto. Useimmat pyöräilijätkin tarvitsevat autoa joskus, jos ei muuhun niin vaikka polkupyörän kuljettamiseen. Siksi palkintoauton mukana tuleekin polkupyörän kuljetustelineet.”

Helkama sanoo vastauksessaan mm. sen, että kesäkisa on otettu hyvin vastaan. Tosin kun vilkaisee Facebookissa kisajulkistuksen alla käytävää keskustelua, niin monien mielestä auton antaminen palkinnoksi ei paranna pyöräilyn asemaa tai mielikuvaa Helkamasta.

Pyöräilen, koska se on helppo tapa liikkua. Jos pyöriä valmistava yritys markkinoi, että tarvitset silti auton, niin se vie pohjaa omalta toiminnaltaan.

Minulla itselläni vuonna 2005 ostettu Helkama, jolla on poljettu töihin, kauppaan ja kavereille. Sillä on ajettu useamman päivän pyöräretkiä ja fiilistelty lyhyempiä matkoja Helsingin ympäristössä.

Pari viikkoa sitten pyörähuoltamossa arvioitiin, että kunnon remontilla pyörälleni saadaan vielä monta vuotta elinaikaa.

Toivottavasti Helkamakin arpoo kesäkisassaan esimerkiksi tavarapyöriä sitten, kun harkitsen uuden kulkuneuvon hankkimista.

Pari vuotta sitten kevään ensimmäinen pyöräily kuljetti mm. Töölöön Korjaamolle.

pyörällä

9 Comments

  1. Onhan se kiusallista jos kohdalle osuu päävoitto jonka eteenpäin myymällä saa vaikka sitten sen tavarafillarin + vielä päälle reilun kymppitonnin edestä riihikuivaa käteistä. Harmejahan tuosta vain koituu kun joutuu miettimään mitä tuollaisella rahatukulla osaisi tehdä.. 😉

    • Joo, tietysti palkinnon voi aina myydä, mutta tarkoitukseni oli tuoda esiin se, ettei kyseinen palkinto mielestäni anna kovin hyvää kuvaa Helkamasta. Eihän esimerkiksi kahveja valmistava yritys yleensä arvo palkinnoksi jonkun toisen yhtiön valmistamaa teetä. Tai kestovaippafirma lahjo kertakäyttövaipoilla.

      • No, jos tuota arvontaa vielä ruotii niin eiköhän taustalla ole nimenomaan yritys houkutella autopalkinnosta innostuvia autonomistajia kokeilemaan myös pyörää varteenotettavana vaihtoehtona eli vetää kauppoihin henkilöitä jotka eivät jo valmiiksi kuulu firman kohdeasiakaskuntaan.

        Jos tuossa arvonnan palkintona olisi ollut esimerkiksi tuo tavarafillari niin ensinnä sillä ei olisi reaalimaailmassa herätetty kovinkaan suuren asiakaskunnan kiinnostusta koeajoon. Ja toiseksi sekin kohderyhmä joka aiheesta olisi innostunut todennäköisimmin jo omistaa senverran hyviä polkupyöriä että niillä ajaa vielä pitkänaikaa hyvinhuollettuna jolloin koko kampanjalla olisi myyty ehkä noin 10 pyörää..

        Ja huomioiden sen että hyvin monelle polkupyörä on lähinnä liikunta- ja harrasteväline, ei ensisijainen ajoneuvo, ei Helkama tuossa nähdäkseni kaiva kuoppaa omalle toiminnalleen.

        • Jos edes polkupyöriä valmistava yritys ei usko, että pyöräily on liikennettä eikä mitään vapaa-ajan huvittelua, niin se on minusta edelleen säälittävää. Kilpailujen tarkoituksena on ymmärtääkseni yleisempi imagon parantaminen, ei niinkään sen myytävien pyörien määrän massiivinen kasvatus.

          Satunnaispyöräilijä ostaa uuden fillarin ehkä 20-30 vuoden välein. Aktiivipyöräilijällä sen sijaan voi olla pari fillaria, ja uusia ostetaan useammin. Kai Helkamankin kannattaisi pitkäjänteisesti tavoitella nimenomaan aktiivipyöräilijöiden määrän kasvattamista. Jos voidaan yhtään luottaa 80/20 -sääntöön (http://fi.wikipedia.org/wiki/Pareton_periaate), niin noin 20 prosenttia fillarinostajista tuo 80 prosenttia rahasta. Silloin toimenpiteiden kohdentaminen siihen aktiivijoukkoon on varmasti järkevää.

          Jos on muitakin kaltaisiani, nyt Helkamalla ajavia, jotka kampanjan myötä kokevat, että Helkama ei kaipaa heitä asiakkaikseen (vaan ennemmin autonomistajia), niin kyllä se saa miettimään, haluanko seuraavaksi Helkaman vai vaihdanko merkkiä.

          Mutta toki hyvä, Jyri, jos tämä kampanja on sinun mielestäsi onnistunut!

          • Kyllähän tuo kampanja näyttäisi herättävän kiinnostusta. Itselläni on Helkaman polkupyörä, itseasiassa kaksikin, eikä tuo kilpailupalkinto hetkauta Helkaman arvostusta mihinkään suuntaan. Markkinoinnin parissa työskentelevänä pidän päivänvastoin mielenkiintoisena tätä päälaelleen käännettyä lähestymistä: autobrändit ovat aiemmin arponeet koeajajilleen polkupyöriä, nyt polkupyöräbrändi arpoo koeajajilleen auton…

  2. ”Useimmat pyöräilijätkin tarvitsevat autoa joskus, jos ei muuhun niin vaikka polkupyörän kuljettamiseen.” Osta auto (tai voita arvonnassa), jotta voit kuljettaa pyörääsi kerran kymmenessä vuodessa autolla. Öh, hetkinen?

    • Niinpä. Olen minäkin fillariani kuljettanut, mutta linja-autossa ja junassa. Oma auto on turhan hankala ratkaisu pyörän kuljettamiseen silloin harvoin, kun sitä tarvitsee.

  3. Jos oikein muistan, niin pelkkä auton omistaminen ei ihan riitä, jos sillä aikoo polkupyörää kuljettaa yleisellä tiellä. Tarvitaan ajotutkinto, jonka jälkeen vasta saa ajokortin, autolle vakuutuksen, polttoainetta, karvanopat, mitä kaikkea autoiluun nyt tarvitaankin – kustantaako Helkama myös ne?

  4. Jotenkin toivoisi, että Helkama pyrkisi lisäämään pyöräilyä – ja sitä kautta pyörien menekkiä. Auton arpominen kertoo minustakin uskon puutteesta oman tuotteen positiivisiin puoliin. Jos kerran on haluttu pistää arvontatuotteeksi joku kalliimpi juttu, niin olisihan se voinut olla joku muukin kuin kilpaileva liikenneväline. Ihan mitä tahansa neljän hengen luksuslomasta keittiöremppaan…
    Toki bisneksenähän auton antaminen käyttöön on Helkama-Autolle ok: nykyään autojen myynti ei ole enää niin merkittävä tulonlähde, vaan niihin liitetyt huoltopalvelut ja osat, jotka voi hankkia vain merkkikorjaamolta.