Kulutusjuhla

Hyvää tahtoa ja reilua kauppaa

Vastuullisempia valintoja-blogi pohtii reilua kauppaa ja hyväntekeväisyyttä: ”Olen suunnitellut, että ottaisin tavoitteeksi lahjoittaa vuosittain jonkin tietyn summan eri hyväntekeväisyyskohteisiin. Tämä summa olisi joko kiinteä, tai sitten esimerkiksi prosentti vuosituloista. Periaatteessa siihen olisi varaa, mutta olen nuuka luonne, joten toistaiseksi tämä on vielä ajatuksen tasolla. [- – -]

Tavallisen kuluttajan vahvin vaikutuskeino on nimenomaan kuluttaminen tai sen vähentäminen.

Onhan se kieltämättä ikävää, jos ihmisten hyvällä tahdolla rahastetaan, eikä sekään ole hyvä asia jos Reilun kaupan tuotteen ostamalla kokee olevansa oikeutettu tekemään jotain epäekologista.

Mutta tietoisuus on olemassa ja viesti selvä, eikä pienen ihmisen pienille teoille pitäisi nauraa tai niitä väheksyä. (Mari Koo)

1 Comment

  1. ”Tavallisen kuluttajan vahvin vaikutuskeino on nimenomaan kuluttaminen tai sen vähentäminen.”

    Kyllä! Taisi meikäläiseltä vähentyä käynnit Ideaparkissa parista kerrasta/vuosi 0 kertaa/vuoteen.
    http://www.ideaparkuutiset.fi/21784/index.php?pgnumb=9. Tämän ”nerokkaan” kilpailun julkistaja ei ole Ideapark, mutta pitäisiköhän vähän katsoa, mitä verkkojulkaisuunsa päästää.

    Myös: http://www.kennelliitto.fi/FI/kennelliitto/uutiset/2008/2.12.08_KEnnelliittotuomitsee.htm