Kulutusjuhla

Helsingin joukkoliikenne toimii

Mymskä kiittelee Helsingin joukkoliikennettä: ”Lisäksi olen ihan rakastunut Helsingin joukkoliikenteeseen, joka siis oikeasti toimii. Jos joku viitsii siitä valittaa (kuten minä ennen), niin muuttakoon edes vuodeksi paikkaan, jossa ei ymmärretä koko käsitettä julkinen joukkoliikenne (niin kuin minä tein). Ero on hämmästyttävä.
Ja nyt minulla on stadilaisen matkakortti, jolla kelpaa hurruutella ympäri kaupunkia paikasta toiseen, halpaakin se on. Ihan oikeasti, olen tehnyt vertailun.
Ihan siitä riemusta ajelin metrolla tänään pari pysäkinväliä vaikka ihan yhtä hyvin olisin voinut kävelläkin.
” (Mari Koo)

4 Comments

  1. Viimeinen lainattu kappale on hyvä käytännön esimerkki siitä, että kun joukkoliikenne on tarpeeksi halpaa, se alkaa kilpailla enemmän kävelyn ja pyöräilyn kuin autoilun kanssa.

  2. Voi että olen kateellinen Hesalaisille! täällä Savossa on ihan törkeen savolaiset hinnat. Käydessäni hesassa, olin huuli pyöreenä kun lippu kävi tunnin sisällä poistuloonkin :-0 Täällä on Suomen kalleimmat bussiliput!

  3. Niko L, en ole juuri tullut edes ajatelleeksi joukkoliikenteen vaihtoehtoisuutta autoilulle. En ole koskaan kovin vakavissani harkinnutkaan oman auton hankkimista.
    Paitsi silloin, kun asuin siellä, missä julkinen liikenne ei toimi. Oikeastaan se oli yksi painavimmista syistä muuttaa takaisin stadiin.

  4. Toimisipa Tampereellakin. On jotenkin kieroa, että omalla suht reilusti bensaa kuluttavalla autolla on halvempaa ajaa reilun 10 kilometrin matka keskustaan kuin taittaa sama matka kaupungin linja-autolla. Ja omassa autossa saa kuitenkin olla rauhassa, hiljaisessa ympäristössä. Aina on istumapaikka, koululaiset eivät ole rikkoneet ja töhrineet penkkejä, eikä viereen tule mitään vanhalta viinalta haisevaa avohoitopotilasta istumaan. On niin kovin vaikeaa ajatella ekologisia seikkoja kun niin lukuisat asianhaarat ovat joukkoliikennettä vastaan. Onneksi kaupunki koittaa saada ihmiset väkisin linja-autoihinsa tekemällä jokaisesta keskustan kiekkoparkkialueestakin maksullisen.

    Mielestäni keskutan laitamille voitaisiin tehdä suuria, maksuttomia parkkialueita ja hoitaa ihmisten siirto parkkialueilta keskustaan vaikka kaupunkijunan tapaisilla yksinkertaisilla kulkupeleillä. Samalla voitaisiin muuttaa keskusta pitkälti yksityisautoilta suljetuksi pääkulkuväyliä lukuun ottamatta. Kyllä – olen autottoman keskustan kannalla, uskokaa tai älkää. Kunhan keinot ovat oikeat ja kuljetustarve saadaan katettua edullisesti, tilavasti ja siististi. Ei voi olla mahdotonta yltää henkilöauton mukavuustasolle joukkoliikenteessäkään, eihän?