Kulutusjuhla

Älä osta mitään

Tänään vietetään Älä osta mitään -päivää. Tunnustan heti alkuun, että minä aion tänään tehdä ostoksia. Toki mielessäni oli eilen, että voisin suorittaa kunnon hamstrausreissun, jotta ei olisi tänään enää tarvinnut käydä tuhlaamassa eurojaan. Mutta tämä suunnitelma ei toteutunut, joten konkreettinen osallistumiseni päivään jää siis väliin tänä(kin) vuonna.

Sinällään tietysti hyvä, että ihmisiä erityisesti näin joulun alla hieman herätellään kyseenalaistamaan omaa kulutuskäyttäytymistään. Tarvitsemmeko todella kaikkea sitä, mitä ostamme?

Toisaalta kuluttamiseen liittyy se paljon hoettu mantra, että kuluttajat pitävät talouden rattaat pyörimässä. On kulutettava, jotta raha liikkuu, jotta on valmistajia tai palvelujen tuottajia, jotta syntyy työpaikkoja, jotta meillä on taas enemmän rahaa kuluttamiseen. Pelotellaan, että jos suomalaisten yksityinen kulutus vähenee, niin sitten suuntaamme kansakuntana kurjuuteen ja köyhyyteen.

Asioilla on puolensa ja puolensa. Itse yritän edes hiukan miettiä kulutuspäätöksiäni ja tehdä niistä järkevämpiä esimerkiksi suosimalla palveluita tavaroiden hamstraamisen sijaan.

Joulunaikaa ja sen tavarapaljoutta ajatellen kampanjoi myös YTV toivoen, että jätevuoret pienenisivät. Kestävä joulu -sivuilla on mm. aineettomia lahjavinkkejä.

Päivitys klo 15.05: Älä osta mitään -päivänä julkaistiin myös vastamainoskilpailu Mainoskuplan parhaat eli . Yli 25-vuotiaisen sarjan voitti Jussi Kosken ”Elämä on ilmaista” -mainosvideo (ladattavissa Mainoskuplan sivuilla).

5 Comments

  1. Minä en edelleenkään pidä tuon päivän nimestä. ”Älä osta mitään” on turhan tyly komento.

  2. funny, i wish i could read it 🙂

  3. Anonyymi: onhan se tyly, mutta ilmeisesti se on juuri tarkoituskin. Tyly kehoitus tosin helposti tietysti saa ihmisten niskakarvat pystyyn ja moni voi ajatella, että tänään kyllä ainakin törsään!

    ”Osta vähemmän” olisi kuitenkin turhan pliisu kehoitus, vaikka sopisikin johonkin profiililtaan erityyppiseen kampanjoitiin.

  4. (Minä olin tuo edellinen anonyymi, en tiedä mihin nimeni katosi matkalla…)

    Minusta joku ”Mieti mitä ostat” -tyylinen slogan olisi huomattavasti miellyttävämpi, ja antaisi aineksia aivan toisenlaiseen kampanjointiin.

    ”Älä osta mitään” saa koko homman kuulostamaan pakolta, vaikka tarkoitus kai on pyrkiä muuttamaan kulutustottumuksia pysyvästi.

  5. Anu: totta, kieltämättä tuo sinun sloganisi kolahtaisi varmasti laajempaan ryhmään ja tarjoaisi mahdollisuuksia ”syvällisempään” pohdintaan. Ilmeisesti kampanjan järjestäjät ovat kuitenkin jo kovin kiintyneitä nykylinjaan?