Kävin Vapun tienoilla risteilyllä. Tallinkin henkilökunnan asiakaspalvelu oli surkeinta, mitä olen pitkään aikaan kohdannut. Sen parin vuorokauden aikana mitä vietin laivalla en tainnut pahemmin hymyä nähdä. Ja kun päälle lisätään vielä se, että buffetissa joutui jonottamaan puoli tuntia, että sai edes alkusalaatin, niin meni hermot varustamoon. Toki ymmärrän, että kännisten suomalaisten palveleminen ei ole mikään unelmatyö.
Onneksi nykyään opiskelijat ja muut epätoivoisia lisätienestejä haluavat voivat ryhtyä kyttämään huonoja asiakaspalvelijoita: mm. GAPBuster houkuttelee ihmisiä toimimaan asiakaspalvelun arvioijina. Työtä pääsee nettisivujen mukaan tekemään huiman halvalla: ”Liity ilmaiseksi!”.
Tämä homma haiskahtaa niin samanlaiselta kuin puhelinmyynti, flyerien jako yms. työt. ”Helppo työ, jossa tienaa” -tyyppiset mainoslauseet eivät oikein iske. Mutta tälläisen tavalllisen kuluttajan kannaltahan on mainiota, jos joku arvioi asiakaspalvelua ja toimittaa siitä palautetta yritykselle jonkun toisen yrityksen kautta. Itse olen vain sen verran kriittinen kuluttaja, että lähetän suoraa palautetta yrityksille, ja vielä ilmaiseksi!