Kulutusjuhla

Emme halua rahojasi!

Se mitä Elisa edellä, sitä Sonera perässä.

Uusi kännykkä. SIM-kortti sisään. Palveluntarjoani Sonera tervehtii minua palveluasetuksilla. Tallennan ne ja avaan kännykkäni web-selaimen ja näpyttelen sääpalvelun osoitteen. Kännykkä pyytää valitsemaan internet-yhteysosoitteen. Mutta minkä ihmeen minä näistä Soneran tarjoamista valitsen?

Sonera Internet
Sonera MMS
Sonera Streaming
Sonera WAP

Kuluttajana minua ei voisi vähempää kiinnostaa joutua näkemään teknojargonia ja valitsemaan jokin monista vaihtoehdoista. Minä halusin vain katsoa sääennusteita. Operaattorit tekevät oman elämänsä aivan liian vaikeaksi sylkemällä meille liian monta vaikeaselkoista vaihtoehtoa. Miksei kaikkea tätä teknohubaa piiloteta ja miksei asetuksissa lue ainoastaan ”Sonera”. Ja miksen minä vain yksinkertaisesti pääse katsomaan säätä ilman mitään turhia välivaiheita. Teknologian pitäisi olla näkymätön mahdollistaja, ei osa kuluttajan selailuprosessia.

(No tottakai minä valitsin ensimmäisellä kerralla väärän tavan, joka oli kyllä mielestäni oikea. Klikkasin ”Sonera Internet” ja mitään ei tapahtunut. Toisella kerralla kokeilin ”Sonera WAP” ja johan tärppäsi.)

3 Comments

  1. Ainakin Soneran kohdalla jo tuo tuotteen valitseminenkin on mennyt liian vaikeaksi.

    Muutin tässä Soneran yritysliittymäni yksityisliittymäksi. Luettuani webista mahdollisuuksia liittymät suhteen olin jo täysin ymmälläni. Mitä oikeasti tarvitsen, mitä maksaa, mitä pitää sisällään?

    Päätin kääntyä Soneran yritysmyymälän puoleen. Siellä ne kyllä tietävät ja osaavat selittää. Mutta kuinka ollakaan – soittivat muualle kysyäkseen, eivätkä aivan varmasti osanneet vastata kaikkiin kysymyksiini.Tein siis päätökseni puolittain sokkona.
    ´
    Ollakseni varma liittymän siirtymisestä ajoissa, vein täytetyt siirtoasiakirjat suoraan Soneralle. Paperit luettiin läpi ja sanottiin, että homma on ok.

    Kuinka ollakaan. Viikko halutun siirtopäivän jälkeen huomasin, ettei siirtoa oltu tehtykään. Ei muuta kuin soittamaan Soneran asiakaspalveluun.

    Ja jo muutaman päivän kuluttua saatiin liittymä siirretyksi.

    Soneran liittymän siirtäminen Soneran liittymäksi kesti yli kaksi viikkoa, jonka aikana käytin webissä pari tuntia, kävin kaksi kertaa Soneralla sekä puhuin Soneran kanssa puhelimessa varmaan parin tunnin verran.

    Muutama päivä sitten tuli lasku, jossa oli jotain käsittämättömiä yritysliittymärivejä – vaikka minulla on yksityisliittymä.

    Olenko minä tyhmä vai ilkeä?

  2. Ei kuullosta kovin vakuuttavalta Soneran toiminta. No, minulle kävi kerran niin että yksi kaunis päivä Soneran liittymä lakkasi toimimasta. Soitin heille ja sanoivat että olin irtisanonut yritysliittymäni. No, enhän se minä ollut vaan eräs toinen jonka nimi sattumalta oli myös Sami Oinonen. Se sama Sami Oinonen, jonka Finnair Plus-pisteitä olin myös saanut. Se sama Sami Oinonen, jonka luottokorttilaskuja myös sain. 🙂

  3. Katsottu on kummaltakin puolelta eikä vaan edelleenkään voi käsittää, miten oikeasti toimivat hinnoittelu/pakettimallit odottavat tuloaan.

    Ja tietenkin oikeasti toimivat, intuitiiviset palvelut/käyttöliittymät.

    Ehkä jonain päivänä tässä tulevaisuudessa..