Kulutusjuhla

Lupausten ylittyminen saa tyytyväiseksi

Ostin pari kuukautta sitten Nokian puhelimen, joka on varustettu radiolla. Puhelimen mukana tulivat kuulokkeet (paketin mukaan suomeksi ”stereo-HF”, englanniksi ”Stereo Headset”), joista kuitenkin toinen puoli mykistyi.

Kiikutin kuulokkeet liikkeeseen viime keskiviikkona, josta ne ostin. Sieltä tietokoneelta tietysti nykypäivään sopivasti löytyivät myös ostotiedot nimelläni. Sain lupauksen, että saattavat ehtiä huollosta takaisin jo ennen juhannusta, mutta voi olla, että menee juhannuksen jälkeiseen aikaan.

Tänä aamuna puhelin soi ja kuulokkeiden ilmoitettiin olevan valmiina noudettavaksi. Sain siis uudet kuulokkeet takuuna luvattua nopeammin eli neljässä työpäivässä.

Asiakas on tyytyväinen, koska kokee saaneensa enemmän kuin mitä luvattiin: jos asia olisi kerrottu hoituvan nyt kuluneessa ajassa, niin en tietenkään olisi ollut yhtä ilahtunut. Kannattaa siis luvata vähemmän. Tosin jos vielä päädyn samaan tilanteeseen, niin silloin tietysti oletan yhtä ripeää toimintaa kuin tällä kerralla.

Myyjä kertoi, että aiemmin näitä hands free -settejä oli annettu heti asiakkaalle mukaan, mutta väärinkäytösten vuoksi tästä oli jouduttu luopumaan.

4 Comments

  1. Samaa logiikkaahan käyttävät ihan tietoisesti halpalehtoyhtiöt. Muistelen ainakin pari vuotta sitten Rayanairin koneen kapteenin kuulutelleen iloisesti, että tälläkin kertaa olemme 40 minuuttia aikataulua edellä. Vaikutti vähän siltä, että ilmaa aikatauluihin oli tarkoituksellisesti pistetty ihan kunnolla. Ehkä VR:n kannattaisi siirtyä samaan systeemiin niin loppuisi myöhästely…:D

  2. Jep, halpalentoyhtiöt todellakin tekevät lentoaikataulunsa tosi väljiksi, jotta pärjäävät hyvin vertailuissa lentojen myöhästymisprosenteissa yms. Todellakin suositeltava temppu myös rautateille!

    Päteehän tämä tietysti ihan kaikkeen, ihmissuhteista ruokakauppaan: luvataan vähemmän ja annetaan enemmän, niin tyytyväisyys on taattu 🙂

  3. Tuossa yksi kummallinen tapaus palvelusta, ei ihan hirveästi liity tähän postaukseen, mutta suutuspäissäni tiedotan tännekin:

    http://kervo.blogspot.com/2006/06/kaikkea-sit.html

  4. Vaikka alimyymisen ja ylitoimittamisen nimeen kovasti vannotaan, on sekin kyllä melkoinen taiteenlajinsa. Ja siihenkin tottuu tosiaan joten seuraavalla kerralla jos jääkin ylitoimittamatta niin onkin jo pettymys vaikka kaikki sujuisi kuten oli sovittu.

1 Pingback

  1. wxjhhtvc

Comments are closed