Pasin uudesta televisiosta ilmeni tyyppivika: ”Ostin toukokuussa Veikon Koneesta Panasonicin 42-tuumaisen plasma-tv:n (Panasonic TH42PX70E), jotta voisin nauttia elokuvista ja Buffy vampyyrintappajasta kelvollisen kokoisen ja laatuisen kuvan kera. Varsin tyytyväinen olinkin laitteeseen – kunnes eilen, aivan yllättäen, näkymätön kynsi vetäisi kuvaan pystysuoran pikselin levyisen juovan, joka hohtaa kirkkaanvihreänä ja häijynä kuin haava noidan persuuksissa. Nettihaku osoitti nopeasti, että kyseessä on tyyppivika. Laite on testivoittaja, mutta testit eivät sisällä rengastestien tapaisia kulutuskokeita.” Pasi selvitti huollon, ja aika-arvioksi annettiin kuukausi. Myyjäliike lupaili mahdollisesti varatelevisiota näin pitkäksi aikaa. Nyt sitten seurataan tilanteen edistymistä: ”Toivonkin, että Panasonic viisaana ja laupiaana tahona päättää antaa minulle suoraan tilalle uuden laitteen, jotta siitä jäisi minulle – ja kaikille, joita tekniikka-asioista valistan – positiivinen kuva.” (Mari Koo)
Pasi
Vaihdoin muutaman sähköpostikirjeen myyjän kanssa ja selitin omaa näkemystäni kohtuullisista odotusajoista. Veikon koneen apulaismyymäläpäällikkö soitti pian ja lupasi, että minulle tuodaan uusi kone rikki menneen tilalle – liike sitten selvittelee asiat maahantuojan kanssa, ja minä saan asiakkaana jättäytyä stressaavan huoltorumban ulkopuolelle.
Kiitos siitä Veikon koneelle!
Veikon kone siis osoittautui sellaiseksi paikaksi, että siellä kannattaa asioida jatkossakin! Selvää on myös se, että asioista kannattaa tällaisissa tapauksissa neuvotella asiallisesti, jos tilanne vaikuttaa asiakkaan mielestä ikävältä. Lienee molempien osapuolten etu, että asiakas pysyy tyytyväisenä ja liikkeen imago kohenee – viidakkorumpu toimisi toki ilman nettiäkin, kun ihmiset varoittelevat toisiaan hankaliksi ja palveluhaluttomiksi osoittautuneista liikkeistä.