Kulutusjuhla

Hyväntekeväisyyttä ostoksia pyöristämällä

Piipahdin viime viikolla ostamassa Lindexistä alushousut. Kassalla myyjä kysyi, haluanko, että ostosten summa pyöristetään ylöspäin seuraavaan tasaeuroon niin, että pyöristetty osuus menee Punaiselle Ristille. Tässä tapauksessa siis 3,40 euroa maksaneiden pöksyjen summa neljään euroon, jolloin hyväntekeväisyys sai 60 senttiä.

Useimmat oletettavasti tekevät kassalla samoin kuin minä, eli myöntävät pyöristämisen. Tuntuisi jotenkin törkeältä kieltää touhu ja siis olla kitsas, hyväntekeväisyydestä piittaamaton kuluttaja.

Toisaalta tämä on kuitenkin melkein hiukkasen liian tungettelevaa hyväntekeväisyyden tekemistä. Tietysti Lindex harjoittaa, kuten aina näissä kuvioissa, myös oman imagon parantamista. Monessa tuotteessa on näitä ”tästä menee 10 senttiä tarkoitukseen x” -kampanjoita, mutta tässä tapauksessa kuluttaja valitsee vasta kassalla, pistääkö rahaa hyväntekeväisyyteen vai ei.

Lisäksi tietysti pitäisi olla selvää, että se tässä tapauksessa antamani 60 senttiä todellakin menee hyvään tarkoitukseen. Taloussanomissa kerrottiin, miten hyväntekeväisyyden nimissä on maailmalla markkinoitu ilman, että touhusta on tehty mitään sopimuksia yritysten välillä. Tällaisten tapausten julkitulo tietysti nakertaa kuluttajien luottamusta.

Mieluiten itse hoidan hyväntekeväisyyteni suuremmilla kertalahjoituksilla. Toki näitä pieniäkin voi välillä tehdä, mutta alkaisi varmaan ahdistaa, jos kovin usein kaupassa kysyttäisiin, että voidaanko loppusummaa pyöristää ja ohjata milloin mihinkin. Kuten järjestelmällisesti sanon ”ei” kaupungillä myös feissareille.

2 Comments

  1. Kaupalle tällainen oletettavasti sopii, kun sille ei koidu kuluja. Parempi olisi niin, että kauppa lahjoittaisi jokaisesta ostosta tietyltä ajalta jonkin verran hyväntekeväisyyteen. Summan voisi arvioida samaksi kuin sen ajan ostojen pyöristykset. Lindeksin marginaalit taitavat vain olla niin kireäksi vedetty, ettei moiseen ole mahdollisuutta.

    Olet oikeassa siinä, että kävisi ärsyttäväksi jos useammassa kaupassa kyseltäisiin pyöristyksistä.

  2. Niin, onhan näitä hyväntekeväisyysmalleja monenlaisia. Absolut-blogissa Mika Lahdensivu kertoi Ruotsin kännykkäviestittelyyn liittyneestä hyväntekeväisyydestä: Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kiinnostavin luku oli kuitenkin tapaninpäivänä Tele2:n taholta julki tuotu 357 000. Niin monta kruunua operaattori oli siihen mennessä ehtinyt kerätä lastensuojelujärjestö BRIS:lle, sillä hyvän joulun ja uuden vuoden toivotuksista oli päätetty tilittää sille 0,19 kruunua/viesti (yksittäisen tekstarin hinta useimmille asiakkaille on liittymätyypistä riippuen 0-0,69 kr/kpl).

    Tuollainen tietysti sopii asiakkaalle, kun summa on nimenomaan yrityksen maksama, ja tekstareiden lähettäjä saa omaa hyvää fiilistä, kun voi ajatella, että tässä tervehdyksiä lähetellessäni samalla menee rahaa lastensuojeluun.