Eilen keskustelukumppani harmitteli, miten oli langennut matkapuhelinoperaattoriltaan saamaan markkinointipuheluun. Puhelussa oli kehuttu, miten nyt halutaan palvella asiakasta ja pienentää hänen puhelinlaskuaan vaihtamalla liittymätyyppi toiseen. Asiakas ilahtui ja tarttui tarjoukseen.

Vasta myöhemmin hänelle selvisi, että kyseessä oli määräaikainen liittymätyyppi. Tämän vuoksi hän on nyt sitoutunut maksamaan pari vuotta laskuja, vaikka haluaisi vaihtaa operaattoriaan.

Ilmeisesti vastaavat ja monet muut tapaukset ovat myös Kuluttajaviraston mielestä häiritsevän yleisiä.

”Markkinoinnissa annetaan vääriä tietoja, sopimusehdot ovat epäselviä ja asiakaspalvelu tökkii. Määräaikaiset sopimukset puolestaan kaventavat kuluttajien mahdollisuuksia vaihtaa operaattoria ja sitä kautta myös jähmettävät kilpailua. – – –

Yritysten käytöksestä saa sen kuvan, että kun ne ovat kerran saaneet sidottua asiakkaan itseensä määräaikaisella sopimuksella, asiakassuhdetta ei enää sen jälkeen tarvitse ylläpitää. Yritykset voivat tukeutua siihen, että matkapuhelinliittymän kaltaiselle välttämättömyyspalvelulle riittää aina asiakkaita, olipa palvelu sitten miten huonoa tahansa, toteaa tilaisuudessa puhunut johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.”

Siis kysykää sopimusehdoista ja selvittäkää, mihin sitoudutte kytkykaupoissa, mobiileissa laajakaistoissa ja muissa operaattoreiden kanssa tehdyissä toimissanne. Erityisesti puhelinkeskustelussa on varmasti helppo langeta markkinointipuheisiin ja lupauksiin edullisista hinnoista.