Kulutusjuhlan lukija Tomi lähestyi sähköpostilla ja kertoi epäselvästi markkinoidusta Welhon ohjelmakortista, joka nyt johtaa kuluttajan kannalta ikäviin kustannuksiin:
”Digiboksiostoksen yhteydessä myyjä sai tämmöisen asiasta tajuamattoman ottamaan jonkinlaisen ohjelmakortin siinä luulossa, että sillä saa katsoa kertakäyttöisesti joitakin kanavia ilmaiseksi kuukauden ajan. No katsomatta jäi, ja kortti taisi mennä kuukauden jälkeen roskikseen.
Vuoden päästä tuleekin sitten 20 €:n lasku kanavakortin vuosimaksusta. Kortilla olisi saanut katsoa jotakin kanavaa kuukausi kerrallaan ilmaiseksi vuoden ajan ja seuraavat vuodet maksavat 20 € kerrallaan.
Nyt pitää maksaa 30 € kadonneesta kortista (ja tehdä jonkinmoinen valitus). Sopimuspaperissahan tämä on tietysti selkeästi muta ei se myyjä ainakaan minun tajuntaani asti saanut sitä että mistä siinä asiassa on kyse.”
Elina
Welhosta myös täällä samanlaisia kokemuksia. Menin liikkeeseen ja sanoin tarvitsevani netin asuntooni. Myyjä näppäili konetta, tulosti paperit ja kertoi avajaistarjouksesta, jossa sai kaapelimodeemin ilmaiseksi netin avaamisen yhteydessä. Olin tyytyväinen. Kun sitten viiden kuukauden päästä olin muuttamassa ja irtisanomassa liittymää, sain tietää sopimukseni olevan vuoden määräaikainen. Minun piti siis maksaa 69e kaapelimodeemista, jota en tarvinut seuraavassa asunnossani. Hyvät liittymislahjat siis!
Mari Koo
Elina, nämä nykyisin yleistyneet määräaikaiset sopimukset ovat kyllä aiheuttaneet monille ongelmia, siis mm. kännykkäpuolella. EIkä ilmeisesti myyjien mielenkiinto riitä siihen, että selvittäisivät asiakkaalle, mitä tämä sopimus oikeasti tarkoittaa. Firmoille hyvä bisnes tietty.
Niko
Kyllä minulle ainakin selitettiin varsin yksiselitteisesti, että kyseessä on vähintään vuoden sopimus, kun nostin viime syksynä Welhon nopeutta ja sain kaupan päälle wlan-modeemin. Mutta ehkäpä eivät sitten tee sitä aina.