Kulutusjuhla

Kirjamessut eli kallista markkinointi-informaatiota

Vaiheinen hämmästelee kirjamessujen lipunhintoja: ”Tuohon myynti- ja markkinointitilaisuuteen on 13 €:n sisäänpääsymaksu aikuisilta ja 9 € lapsilta, eläkeläisiltä, varusmiehiltä ja opiskelijoilta. Se nyt vaan on liikaa siitä, että menee vastaanottamaan markkinointi-informaatiota.

Varsinkin tuo lastenlipun hinta hämmästyttää. Eikö koko kirja-alalle olisi viisaampaa tulevaisuuden turvaa se, että nuoret ja lapset tulevat tutuiksi kirjan toimivan käyttöliittymän kanssa?” (Mari Koo)

3 Comments

  1. Lisäksi ainakin pk-seudulla on jatkuvasti hyviä kirjallisuustapahtumia ja kirjallisuusiltoja, joihin on ilmainen sisäänpääsy ja ihmisiä huomattavasti vähemmän. Itse kannatan näitä sen sijaan, että maksaisin päästäkseni ostamaan kirjoja ja tunkemaan väenpaljoudessa.

  2. On hurjaa että tuollaista summaa pyydetään siitä ilosta, että kävijä pääsee kuluttamaan lisää rahaa. Mutta vielä hurjempaa on, että ihmiset ovat valmiita maksamaan sen!

    Luulisin, ettei itse kirjanmyyjillä ole edes mitään tekemistä lipun kanssa, vaan sen perii messut järjestävä organisaatio, jolle on varmasti eduksi nostaa lipun hinta juuri niin korkealle kuin ihmiset suostuvat maksamaan. (Onkin mielenkiintoista nähdä, missä lopulta kulkee kipuraja. 20e?) Voisiko myös olla, että niin iso osa kävijöistä tulee sisään ilmaisilla kutsuilla yms. vippaskonsteilla, että maksavat vieraat saavat kustantaa heidänkin lippunsa?

  3. Taviokuurna, kieltämättä itsekin messuilla käydessäni pohdin, että meitä ilmaiseksi sisään meneviä taitaa olla aika paljon. Noin kalliin lipun hankkimiseksi pitää olla jo ihan oikeasti kiinnostunut näkemään jonkun tietyn kirjailijan tms.

    Vanilja, totta tuokin. Jostain syystä vain kaltaiselleni taviskirjakuluttajalle kynnys lähteä pienempään kirjallisuustapahtumaan on suurempi. Kirjamessuilla todellakin hukkuu massaan siinä väenpaljoudessa ahdistuessaan!