Annukkaa harmittaa kannettavan tietokoneen heikko kestävyys ja takuuasioiden hoitoa, taustalla puolitoistavuotiaan kannettavan kiintolevyn hajoaminen: ”Kun soitin kannettavani valmistajalle Fujitsu Siemensille, sieltä kerrottiin, että koneessa on vain yhden vuoden takuu, eikä siitä jousteta. Kun yritin tuoda esiin kuluttajasuojalain mukaista virhevastuuta, asiakaspalvelusta todettiin vain, että koneeni Esprimo on “yrityskannettava”, samoin kuin esimerkiksi LifeBook.
Esprimoja ja LifeBookeja on kuitenkin myyty ihan tavallisista kaupoista tavallisille ihmisille, kuten minulle. Ei kai kuluttajansuojalakia voi kiertää määrittelemällä tuote muuksi kuin mitä se on? Minusta hommassa oli sumutuksen makua. Kuluttajavirastolla uhkailuni ei kuitenkaan saanut asiakaspalvelua hievahtamaan linjasta, joka oli kuulemma tullut yhtiön ylemmältä johdolta. [- – – ]
Tietokonehuoltoakin piti tosin etsiä kissojen ja koirien kanssa. Neljän kilometrin pyörämatkalla Helsingin kantakaupungissa tuli vastaan kolme mustekasettien täyttöön erikoistunutta firmaa ja kaksi kännykkähuoltoa, mutta vai yksi tietokoneisiin erikoistunut taho. Ja se oli kiinni.
Kun miettii omia kokemuksia, ei ihmetytä yhtään, että tietokoneita vaihdetaan teollisuusmaissa nykyään muutaman vuoden välein. Valmistajat harhauttavat kuluttajaa lyhyillä takuuajoilla, ja korjaaminen on luvattoman hankalaa. Ja kun työ ja elämä ovat bittimaailmassa, tietokoneen puuttuminen tuntuu vähän samalta kuin jos käsi tai jalka olisi paketissa.” (Mari Koo)
Kriisi
Powermill?
mtäh?
ei kai se kannettavan kovalevyn vaihto ole noin vaikea asia?
Jos on, niin menee sitten vaikka Ruoholahteen Verkkokauppaan – eiköhän ne siellä vaihda ehjän levyn 5minuutissa jonkinmoista summaa vastaan, kun riittävästi silmiä räpsyttelee .
Ainahan voi ottaa myös kannettavan ohjekirjan käteen ja katsoa, miten kovalevy vaihdetaan. Yleensä se on yhden luukun takana – naps vanha vois ja klik uusi tilalle. Ohjelmat onkin sitten eri asia.