Reilun kaupan edistämisyhdistyksen Janne Sivonen kertoo kukkabisneksestä (blogiteksti sisältään myös kuvia Reilun kaupan kukkatiloilta Kolumbiasta ja Ecuadorista) ja nyt DocPoint -festivaaleille tulevasta The Blooming Business -dokumentista: ”Kuluttajan ongelmana on se, ettei hän aina tiedä, mitkä kukista on tuotettu asiallisissa oloissa ja mitkä eivät. Usein on vaikeaa päästä selville edes kukkien alkuperämaasta, sillä kaupassa kukkien alkuperämaaksi on saatettu merkitä Hollanti, vaikka Hollanti olisi vain kukkien läpikulkumaa. Kuluttajan kannalta Reilussa kaupassa onkin kysymys juuri tästä: kun tuotteessa on Reilun kaupan merkki, myös ulkomaisen kukan alkuperä on tiedossa ja tuotanto-olojen eettisyys on ulkopuolisessa valvonnassa.
Booming business mainitsee myös Reilun kaupan tilat lyhyesti toteamalla, että niillä asiat hoidetaan hyvin. Valitettavasti filmille on kuitenkin päässyt Reilua kauppaa koskeva faktavirhe. Lyhyessä haastattelussa väitetään, että Reilun kaupan ruusuja tuottavat tilat ostaisivat sertifioimattomia ruusuja muualta ja myisivät niitä eteenpäin sertifioituina. Olemme jo korjanneet tämän virheen festivaalilehdessä.” (Mari Koo)