Nuukuusviikkoon liittyen uusi kirjoittaja ja Kulutusjuhla-yhdistyksen hallituksen jäsen Risto pohtii netin ilmaistarjontaa: hintavertailutarjonnat, ilmaiset kylkiäiset, roskalavojen löydöistä tiedottaminen, Annetaan-palstat jne.
Verkossa on paljon sivustoja, joista saa ohjeita nettinuukailuun. Nuukailulla tarkoitan kulujen minimointia löytämällä halvempia vaihtoehtoja, jakamalla tietoa nuukailupaikoista sekä tietoa ilmaisista sekä lähes ”ilmaisista” tavaroista tai palveluista.
Yleisimpiä lienevät sivustot, joilla vertaillaan tuotteiden tai palveluiden hintoja. Niissä keskitytään halvimman hinnan etsimiseen. Helpointa vertailu taitaa olla massatuotteiden (esim. bensan) kohdalla ja vaikeinta hankalasti keskenään mitattavien palveluiden, kuten hotellien kohdalla. Tuotevertailusivustojen antamiin tuloksiin on syytä suhtautua kriittisesti, sillä tieto voi olla vanhentunutta tai huokuttelevimmaksi vaihtoehdoksi tarjotaan tuottetta, joka ovat maksaneet päästäkseen vertailuun tai jopa sijoittuakseen korkealle.
Vertailupalveluita olen käyttänyt mm. selvitellessä sähkön, lentojen, hotellien, ravintoloiden, nettiliittymän sekä kodin elektroniikan hintatasoa.
Tuotteiden lisäksi verkossa vertaillaan paikkoja, joissa nuukailu onnistuu. Netissä on useampia kirpputoreja listaavia sivustoja. Maittavimman tai hinta-laatu –suhteeltaan parhaimman ravintolan, baarin tai kebab-paikan löytämiseen löytyy myös omat sivustonsa.
Onko ilmaista lounasta olemassa? Facebookin mukaan on. ”Annetaan/ lahjoitetaan/ vaihdetaan/ vastaanotetaan”-ryhmässä tavara liikkuu ilmaiseksi ja Roskalava-ryhmissä (Helsinki, Turku, Jyväskylä) bongataan käyttökelpoista tavaraa roskalavoilta.
Sivustot, kuten ilmaiset.fi ja tarkkamarkka.com listaavat kylkiäisinä tavaroita jakavia tahoja. Sivustojen kautta ”ilmainen” tavara (esim. mp3-soitin, mustekasetti, dvd-elokuva) saattaa edellyttää postikulujen maksamista, tutkimukseen vastaamista tai lehden tilaamista. Toisinaan kylkiäiset ovat melkoista krääsää. Arvokkain kylkiäinen, josta olen kuullut, oli lehtitilauksen mukana tullut Block-lamppu.
Siinä pintaraapaisu netin tarjoamista nuukailumahdollisuuksista. Päivitin Nuukuusviikon kunniaksi Kulutusjuhlan linkkilistaa (sivustolla alhaalla oikeassa reunassa) nuukailun helpottamiseksi. Hauskaa nuukailua!
Markus Ossi
Teen Tarkkamarkassa selkeän pesäeron aidosti ilmaisten ja lähes ilmaisten tuotteiden välille. Kuten Ilmaistavaraa -sivuni alussa totean: ”Jotta jokin tavara olisi aidosti ilmaista, sinun pitää pystyä saamaan se ilman postitus- ja käsittelykuluja tai ostamatta jotakin muuta tavaraa sen lisäksi. Kaupanpäälliset voivat olla todella hyviä tarjouksia, mutta ne eivät ole ilmaisia.”
Kerron aina erikseen, jos kysymyksessä on ”lähes ilmainen” tarjous tai jos tuotteen saaminen edellyttää esimerkiksi tutkimukseen vastaamista.
Aidosti ilmaisien tuotenäytteiden löytäminen on työn ja tuskan takana. Löytyessäänkin kysymyksessä ovat yleensä rajalliset erät, jotka loppuvat huomattavan nopeasti. Kerronkin välittömästi tarjouksista kuullessani niistä Tarkkamarkan Facebook-faneille: http://www.facebook.com/tarkkamarkka
Olen esimerkiksi viimeisen kolmen viikon ajan nauttinut ilmaisista Aku Ankoista. Sain tästä todellakin täysin ilmaisesta tarjouksesta vinkin lukijaltani ja kerroin siitä edelleen Tarkkamarkan Facebook-faneille sekä Tarkan markan uutiskirjeen tilaajille: http://www.tarkkamarkka.com/uutiskirje
Toki, olen saanut tarjouksen hyödyntämisen jälkeen puheluita lehtimyyjiltä, jotka ehdottavat minulle Aku Ankan tilaamista. Tämä kuitenkin kuuluu pelin henkeen.
Tinttu
Itse käytän jatkuvasti ehkä suurinta kotimaista ilmaisista kertovaa sivustoa http://www.ilmainen.tv/
Sivusto kertoo aina selkeästi mikäli jonkin tuotteen tilaaminen vaatii postikulut tai muita toimia. Harvemmin vaatii.
Viimeksi olen kuitannut 20 euron lahjakortin Plantageniin ja R-kioski lahjakortin sekä ehkä noin 10 eri lehden näytenumeroa joten ei nuo kyllä puppua ole missään nimessä. Jokaisen säästäväisen perusjuttuja. Kannattaa huomata myös, että ainakin minulle nuo ovat mukava tapa kokeilla uusia tuotteita eikä pelkästään että maksavien asiakkaiden ”siivellä” haluan jotain ilmaista.