Olli kertoo YLEn Rele-blogissa, miten verkkokaupat muuttelevat hintojaan ja kuinka kuluttaja voi hinnanmuutoksia seurata: ”Havahduin asiaan oikein kunnolla vasta tänä vuonna löydettyäni hintavahti Camel Camel Camelin. Se on Amazon.comin ja parin muun verkkokaupan asiakkaille kätevä apuväline, joka ilmoittaa ostoslistalle lisättyjen tuotteiden halpenemisesta. Erinomaisen kiinnostavan siitä tekee se, että palvelu pitää kirjaa siihen syötettyjen tuotteiden hinnanvaihtelusta pitkältä ajalta. [- – -] Katsotaanpa lähemmin erästä PlayStation-peliä, jota olen himoinnut tammikuusta saakka ja jonka suositushinta on britti-Amazonissa 49,99 puntaa. Vuodenvaihteen jälkeen sen hinta on ollut kalleimmillaan 36,97 puntaa ja halvimmillaan 21,95 puntaa. Se on melkein 40% muutos.
Hintalappua on säädetty punnan tai kahden verran suuntaan jos toiseen harva se päivä. Joulukuun alkupuolelle osuva hintakuoppa on ymmärrettävä, koska silloin ihmiset ovat ostaneet joululahjoja. Vaan minkä ihmeen takia maaliskuussa hintahaitari oli melkein 10 puntaa? Kyse on tuskin yllättävistä toimitusvaikeuksista tai muista perinteisistä selityksistä.
Ei, kyllä Amazonin tarkoituksena on kokeilla, miten se pääsisi kurottamaan mahdollisimman syvälle kuluttajan kukkaroon. (Mari Koo)
Zepa
Oho! Melkoista. Hyvä vinkki tämä kameli.