Viime viikolla kerroin löytäneeni Biolanin kukkamultapussista kastemadon. Liero ei itseäni häirinnyt lainkaan, mutta kiinnostus heräsi ja lähetin Biolanille kysymyksen siitä, miten yleisiä kastemadon multapusseissa ovat.
Sain vastauksen, jossa oli yllättävän pahoitteleva sävy (kun en nyt mitenkään nyreissäni ollut) ja tarjottiin myös pientä tuotehyvitystä. Samalla selostettiin mullan syntyprosessia ja sitä, että madot pusseissa ovat harvinaisia:
”Biolanin Musta Multa valmistetaan kompostoimalla puukuitupuristetta, broilerinlantaa, puunkuorirouhetta ja vaalea kasvuturvetta. Mullan valmistus kompostoimalla kestää lähes 1 ½ vuotta. Kompostoinnin ansiosta syntyvästä mullasta muodostuu hyvin elävä ja kasveille ihanteellinen kasvualusta. Hyvään kompostointiprosessiin kuuluvat myös lierot. Hyvin harvoin voi sattua, että joku näistä meidän pikku apulaisistamme livahtaa multapussiin ja mahdollisesti lisääntyykin siellä.
Madot ovat luonnollisia maaperän asukkeja eikä niiden olemassa olosta ole kasveille haittaa.”
Nyt sitten sain Biolanilta myös tuotehyvityksen eli ravinteita viherkasveille. Kiva juttu, vaikka en siis mitään hyvitystä tässä tapauksessa todellakaan kaivannut, kun mitään tuotevirhettä mullassa ei mielestäni ollut.
Joku
Tavallaan aika ärsyttävääkin, tai ainakin ristiriitaista, kun sähköpostin tulkinnanvaraisuus iskee tuolla tavalla (lahjahevonen ja kaikki). Tästä voinemme päätellä ainakin, että oletusarvo asiakaspalautesähköpostissa on, että viesti on yritykselle negatiivinen (eli hyvistä asioista ei paljon kiitellä), ja neutraaliksikin aiottu viesti helposti sellaiseksi luetaan. Luin kyllä alkuperäisen kirjoituksen, joka ei tosiaan ollut tuotteelle haukku. En tiedä teistä muista, mutta minussa aiheeton tuotehyvitys sen sijaan aiheuttaa jonkinlaisen vastustusreaktion – ehkä siksi, että se kertoo (tarpeettomasta?) väärinymmärryksestä (joka ehkä voitaisiin välttää).
Mari Koo
Niin, totta tuokin, ja ehkä olisin voinut olla itse selkeäsanaisempi. Vastasin toki tuotehyvitysviestiin toteamalla, että en nyt sitä tässä tilanteessa mielestäni sinällään tarvitse, kun en ollut mitenkään pettynyt tuotteeseen. Mutta kai se vain on tuontyyppisten yritysten asiakaspalveluprosesseja, että lähetetään tuotteita, jos kuluttaja ottaa yhteyttä. Tietysti tässä tapauksessa olisi ollut yritykseltä ehkä parempi tapa ilmaista asia esim. niin, että kiva kuulla tuotteistamme ja kokemuksista, palkkioksi vaivannäöstäsi viestin lähettämisestä pistämme sinulle pienen yllätyksen.