Kulutusjuhla

”Hullut päivät ovat kaupunkikulttuuritapahtuma”

Tiede-lehden blogissa Mikko Puttonen väittää, että Hullut päivät ovat muuttuneet alennusmyynnistä karnevaaliksi ja osaksi kaupunkikulttuuria: ”Voi olla, että Hulluissa päivissä yhä hävettää sekin, että ne ovat yhtä kaikki perinteinen alennusmyynti. Alennusmyynnissä käymisessä on jotain alentavaa. Käynti kertoo siitä, että henkilö haluaa tai tarvitsee halvempia hintoja ja on valmis tungeksimaan täydessä tavaratalossa saadakseen muutaman euron säästön. Hienostusta ja taloudellista suvereniteettia osoittaa se, joka tekee ostoksensa, milloin haluaa ja hintalappua katsomatta.
Mutta Hullut päivät ei enää ole tavanomainen ale, vaan kaupunkikulttuuritapahtuma, jonka tarkoitus ei ole rahan säästämisessä vaan iloisessa yhdessäolossa. Siksi niihin voi osallistua iloisesti tuntematta kitsastelun noloutta.
En saa palkkioita Stockmannin mainostamisesta. Olen yleensä allerginen markkinointikampanjoille. Joskus kuitenkin on vain tunnustettava tosiasia, että yksityinen, voittoa tavoitteleva yrityskin voi luoda aitoa kaupunkikulttuuria.” (Mari Koo)

1 Comment

  1. Jos kulutushysteria on kaupunkikulttuuria, on maallemuutto todellakin fiksuimpia tekojani ikinä. (No on se sitä kyllä muistakin syistä…mutta joo).

Comments are closed