Kulutusjuhla

Ostetun leivän Parasta ennen -päiväys oli eilen: pitäisikö kaupan hyvittää muutakin kuin leivän hinta?

Jos tuotteen Parasta ennen -päiväys on eiliseltä, mutta huolimattomuuttasi ostat tuotteen täydellä hinnalla ja palautat sen sitten kauppaan, niin millaista hyvitystä odotat?

Minä nimittäin tein pari viikkoa sitten virheen, enkä tarkistanut leivän päiväystä asioidessani läheisessä K-kaupassa. Kyseisessä ruisleivässä on pitkä myyntiaika, ja kun kiireessäni hain leivän ja pari muuta tuotetta, niin en tarkistanut päiväystä. Kotona ihmettelin, kun leipäviipale näytti kuivahtaneelta ja tarkistin päiväyksen, joka osoitti, että Parasta ennen oli eilen.

Mietin, jaksanko lähteä kiikuttamaan leipää takaisin kauppaan. Kuitin olin tietysti nakannut roskikseen. Koska matka oli lyhyt ja epäilin, että hyllyssä on muitakin saman päiväyksen leipiä, niin päätin käväistä kaupassa.

Astelin henkilökunnan edustajan luokse. Kävimme keskustelun englanniksi, koska hän ei puhunut suomea (tämä on muuten yleistyvä piirre Helsingin asiakaspalveluhenkilöstössä: yhä useammin esimerkiksi baarissa tiskin takana toimiva juttelee englantia).

Myyjä tivasi kuittia, jota minulla ei ollut, mutta sanoin, että hyllyssä on muitakin vanhoja leipiä. Hän tarkisti tilanteen, nappasi sekä minun leipäni että muut vanhat leivät ja ohjasi minut kassalle. Sain kassalta ostamani leivän hinnan takaisin.

Muuta hyvitystä ei tullut. Jälkikäteen ajatellen olisi ehkä pitänyt kinuta edes samanlainen tuoreempi leipä mukaan.

Useimmiten teen leipähankinnat leipomonmyymälästä, jolloin päiväyksiä ei tarvitse miettiä. Tällä kertaa kuitenkin olimme lähdössä seuraavana päivänä matkoille ja ajattelin ostaa kaupasta hyväksi havaitun, pitkällä myyntiajalla varustetun, valmiiksi siivutetun leivän: syömätön osa on helppo laittaa pakastimeen ja napata sieltä, kunhan palataan reissusta.

Mutta muistanpa taas, että leivän päiväys pitäisi kaupassa tarkistaa aina. Eihän se Parasta ennen -merkinnän ohitus tarkoita sitä, että ruoka olisi syömäkelvotonta, mutta ei sitä myöskään pitäisi kuluttajalle myydä täydellä hinnalla.

Tässä on tietysti eroja kauppojen välillä. Toisissa leipähyllyt tunnutaan tarkistettavan niin tehokkaasti, ettei siellä koskaan ole vanhenevia leipiä. Toisissa tarkkailu taas jää vähäisemmäksi.

2 Comments

  1. Ennen vanhaan (noin 10 vuotta sitten) lähin kauppani oli Valintatalo, jossa sai tuoreen tuotteen ilmaiseksi, jos löysi vanhentuneen tuotteen hyllystä. Kun kauppa muuttui ja käytäntö sen myötä, en viitsinyt edes enää huomauttaa kun hyllyssä oli vanhentunutta tavaraa.

    • Muistankin tuon Valintakaupan kampanjan. Ja juu, toiset kaupat eivät juuri näytä kiinnittävän huomiota päiväyksiin.

      En olisi vaivautunut esimerkiksi jogurttipurkkia kiikuttamaan kauppaan takaisin samassa tilanteessa, vaan vain olisin syönyt jogurtin. Eihän se jogurtin makuun tai koostumukseen vaikuta, mutta leivässä tuoreen ja ei-niin-tuoreen ero on selvä.

Comments are closed