Kulutusjuhla sai viime elokuussa Suomalaisen ruokakulttuurin edistämisohjelman SRE:n Kuukauden ruokablogi -tunnustuksen. Tunnustus ei jäänyt vain nettiin, vaan kaikki viime vuonna Kuukauden ruokablogeina palkitut saivat kutsun myös tammikuiseen tapaamiseen Helsinkiin.

Minä ja Eko-Matti (kuvassa vas.) saimme siis nauttia sekä hengen että ruumiin ravintoa ruokablogien seurassa, ja kivaahan se oli. Ensiksi tutustuttiin Hesarin ruokatoimitukseen ja sen jälkeen piipahdettiin Lasipalatsin Eat&Joy Maatilatorilla. mattikaupassa

Tarinat ovat tärkeitä

Maatilatorin Jari Etelälahti (kuvassa oik.) kertoi siitä, miten ruuan ja raaka-aineiden tarinoiden merkitys korostuu myymälässä: poron, kyytön, ruisleivän ja jogurtin tuottajat tiedetään hyvin ja heistä myös kerrotaan asiakkaille.

Suurin osa Maatilatorin tuotteista tulee pieniltä perheyrittäjiltä, ja sesongit näkyvät valikomissa: talvella ei ole tomaatteja, mutta sen sijaan porkkanat käyvät kaupaksi. Ongelmia tällä hetkellä tuottaa mm. pienteurastamojen puute.

Etelälahti kommentoi, että asiakaskunta todennäköisesti eroaa merkittävästi läheisestä ekokauppa Ruohonjuuresta. Eli siis Ruohonjuuressa asioi tiukemmin kasvissyöjiä ja on enemmän ”hippimeininkiä”, jota Maatilatorin asiakaskunta vierastaa.

Pullaa, mämmiä ja vegaanisapuskaa

Maatilatorin jälkeen ilta jatkui illallisen ja iloisesti porisseen keskustelun merkeissä. Blogimiiteissähän on aina kiinnostavaa nähdä ihmisiä blogiensa takana, ja niin tälläkin kertaa: esimerkiksi Pastanjauhajista olen monta kertaa kaivellut reseptejä, ja Vuosi vegaanina on tarjonnut kiinnostavia näkökulmia. Jokapäiväinen leipäkin nostaa usein esiin hyviä kuluttajakommentteja.

Itselläni oli ilo istua Molekyyligastronomiasta tunnetun Anu Hopian vieressä, jolta kyselinkin esimerkiksi pullataikinaan liittyvistä seikoista. Mämmin blogin innoittamana käytiin läpi suomalaista ruokaperinnettä, ja Haarukan kanssa pohdin muutakin kuin ruokaa eli esimerkiksi kännykkähankintoja.

Ruokablogit kiinnostavat myös yrityksiä

Ruokablogit ovat blogimaailmassa ja netissä näkyvä joukko, jotka ovat kiilanneet niin lehtien ruokasivujen kuin elintarvikeyhtiöiden jakaman tiedon rinnalle ja usein hilppaisevat vauhdilla ohi, sen verran hyvää sisältöä nämä blogit tuottavat.

Tietysti myös yritykset ovat blogeista kiinnostuneet esimerkiksi markkinoinnin välineinä, ja illan mittaan oli puhetta siitäkin, että aika monelle ruokablogille lähetellään jo mm. elintarvikkeita testattavaksi. Kulutusjuhlaan ei suuremmin ole yritysyhteydenottoja tipahdellut: tällainen yleiskulutusblogi on tietysti vähän hankalampi markkinoinnin kannalta. Mutta jos jotain sattuisi tulemaan, niin toki testattaisiin ja sitten myös kerrottaisiin, että ilmaiseksi saatua kamaa tässä nyt kokeillaan.

Lisäys: Tulipa mieleen linkata omaan, toisessa blogissani olevaan tekstiin ”Ruuasta nettiin jaetut kokemukset antavat tietoa myös yrityksille” eli lehtijuttua, jonka tein syksyllä ja johon haastattelin mm. Valion edustajaa. Jutussa on myös ruokablogien seurannasta.

– – –

Kulutusjuhlan kohdalla Kuukauden ruokablogi -tunnustushan tuli seuraavin perustein: ”Vaikka Kulutusjuhla ei keskity pelkästään ruokaan, kuluttajanäkökulma kauppoihin, ravintoloihin ja syömiseen yleensä on ollut siellä kiitettävästi esillä. Aktiivinen blogi herättää tärkeää keskustelua ruoan hinnasta, laadusta ja eettisyydestä. Muiden blogien lainaaminen tekee Kulutusjuhlasta moniäänisyydessään kiinnostavan. Siitä onkin tullut toimiva kansalaisfoorumi, jonka aiheisiin on helppo tarttua.”