Suomalaisen ravintolakulttuurin ovat pilanneet suurien ketjujen ravintolakonseptit. Yhä useammin ihmiset syövät niin sanotuissa äs-etukortti-ravintoloissa. Näissä paikoissa jokainen annos on samanlainen kuin edeltäjänsä, mitään muutosta annokseen ei voi pyytää ilman lisämaksua ja palvelu sellaista, että asiakas on vain yksi ruokailija muiden joukossa.

Viikonloppuna vein kaverini syömään turkkilaiseen ATA-ravintolaan Eerikinkadulla. Parin tunnin ruokailun aikana henkilökunnan suusta kuulimme muun muassa seuraavat lauseet: ”Kyllä me teille tilaa löydetään”, ”kaikki on mahdollista” ja ”meltä saa aina ruokaa”.

Todellisessa palvelukulttuurissa asiakkalle ei sanota EI. Turkkilaiset tämän ymmärtävät. Konseptiravintolassa se ei taida olla mahdollista.