Kulutusjuhla

Epäonnistuneet standardit

Tänään meni taas hermot polkupyöräni venttiilijärjestelmään. Muuten kaikinpuolin loistokkaaksi osoittautuneessa pyörässä on presta-tyypin venttiili, joita olen onnistunut hajottamaan puolentoista vuoden aikana kolme. Venttiilin sisemmällä tapilla on nimittäin tapana vääntyä jos sitä pumpatessa pumppu joutuu vähänkin vinoon asentoon. Ja kun venttiilin tappi on vääntynyt on ilman saaminen renkaan sisälle entistä vaikeampaa. Ja venttiilityyppiä en voi vaihtaa, koska vanteeseen ei mene mikään muu…

Mielestäni kyseessä on huono standardi, jossa venttiili ja pumppu eivät ihan toimi oikein yhdessä. Toinen surkeasti valittu standardi on suomalainen digi-tv -järjestelmä. Täällä on nimittäin käytössä oma järjestelmä, johon eivät käy esim. keskieurooppalaiset boksit. Tämä järjestely on johtanut siihen, että Suomessa on ollut hankala saada digivirittimellä varustettuja telkkareita.

Epäonnistunut standardi on huomattavasti epäonnistunutta tuotetta ärsyttävämpi juttu. Tuotteen voi vaihtaa tai ostaa toisen tilalle, mutta standardille ei voi mitään.

8 Comments

  1. Onko se Presta-venttili sama kuin autoissa? Jos on niin älä turhaan pumppaa itse vaan mene huoltsikalle täyttämään paineilmakoneella renkaat. Näet vielä kaupan päälle kuinka paljon painetta renkaassa on.

  2. Presta ei ole tuo autoissa käytettävä venttiili. Presta on ohut ja kapea venttiilityyppi, joka on ollut markkinoilla jokusen vuoden. Muistuttaa hieman sitä perinteisintä polkupyörän venttiiliä (Dunlop). Auto venttiili on kyllä toimiva juttu, harmi ettei se käy pyöräni vanteisiin…

  3. Löytyisikö näkemystä verkkopankkien palvelusta? Kts. blogini 18.5.

  4. Se on kyllä hemmetin ärsyttävä venttiilityyppi, juurikin siksi että se menee niin helposti rikki. En pysty käsittämään miksi sellainen on ylipäätään kehitetty. Perinteinen malli on ihan pätevä ja toimiva! Taas korjataan jotakin mikä ei edes ole rikki.

  5. mnvprqwoi jaubsybyu lcgjuse

  6. Eksyin sivulle ihan sattumalta etsiessäni presta-venttiiliin käyvien polkupyörän pumppujen hintoja. On kuitenkinihan pakko korjata muutama väärinkäsitys: Presta-tyypin venttiilejä on iät ja ajat ollut olemassa kapeissa maantiepyörien renkaissa, joissa käytetään lähes kymmenen barin painetta. Vanhana kilpapyöräilijänäkin voin sanoa, että paskojahan ne ovat. Mutta ymmärsin aiemmista viesteistä, että ne ovat nykyisin yleistyneet myös peruspyörissä(?). Mitä auton venttiileihin tulee, niin itselläni on maastopyörässä sellaiset. Eli myös tämäntyyppisiä venttiilejä on ollut olemassa polkupyörämaailmassakin jo ainakin se kymmenen vuotta.

  7. Ostin kaksi vuotta sitten Helkaman hybridipyörän, jossa myös oli itselleni outo presta-venttiili. Heti alusta lähtien minulla on ollut ongelmia mainitun venttiilityypin kanssa, vaikka noudatan kaikkia annettuja ohjeita. Kaikkein järjettömintä kyseisen venttiilin osalta on, että itse venttiilin vioituminen edellyttää koko sisärenkaan vaihtamista! Koska muuten olen ollut pyörääni erittäin tyytyväinen, otin yhteyttä pyörän valmistajaan ja valitin asiasta. Ensimmäinen reaktio oli, että presta on hyvä venttiili, koska kilpapyöräilijätkin sitä käyttävät. Todellinen syy presta-venttiilin käyttöön muissa kuin kilpapyörissä oli kuitenkin valmistajan mukaan se, että useissa pyörämalleissa käyttöönotettu kasinkertainen vanne vaatii sellaisen sisäkumin, jonka venttiiliholkki yltää vanteen läpi. Lopulta myös Helkamalta ilmoitettiin meitä presta-venttiiliin pettyneitä ilahduttava uutinen: Markkinoille on tullut uusi sisärengas, jossa on tuplavanteen läpi yltävä ja Dunlopin pikaventtiilille (kuulaventtiili/kumiventtiili) sopiva holkki ja jota Helkamakin nyt alkaa käyttää.
    Ostin siis kaksi Continental-merkkistä sisärengasta, joissa todella on 40 mm holkki ja aivan tavallinen vaihdettava kuulaventtiili. Holkki on 1 mm paksumpi kuin prestan vastaava ja vaatii siis vanteen aukon pientä suurentamista poraamalla.
    Hyvää pyöräilykesää kaikille!

  8. Erkka: Joo viime vuosina prestat ovat ilmestyneet ”tavisten” pyöriinkin. Tuo oli minulle ihan uutta, että ne ovat olleet käytössä pitkään kilpapyörissä. Hyvä, että homma selvisi.

    Jukka: Mainiota! Eli seuraavan kerran kun hermot palaa prestan kanssa suuntaan ostamaan erilaista sisärengasta (ja porakonetta). Näköjään valmistajiin yhteydenottaminen kannattaa.