Kulutusjuhla

Ravintola Belge nosti hintojaan, mutta ei kertonut tätä listoissaan

Huom: tekstiä muokattu maanantaina Pirkan saaman palautteen perusteella, kts. tekstin alaosa.

Pirkka kävi seurueineen ravintola Belgessä Kluuvissa. Ilta ei päättynyt kuitenkaan toivotulla tavalla: seuruea havaitsi mm. sen, että laskussa ruokien hinnat olivat korkeammat kuin listoilla. Hinnat oli muutettu jo vuoden alussa, mutta asiakkaille tätä ei menuissa näkynyt. Pirkalle luvattiin myös lahjakortti hyvityksenä. Muut asiakkaat voivat yrittää saada yliveloitettuja rahoja kuittia vastaan.

Pirkka kertoi tilanteesta Jaikussa ja reklamoi ravintolaan seuraavalla viestilllä:

”Kävimme työkavereiden kanssa ravintolassanne perjantai-iltana. Ilta oli muuten onnistunut, mutta tilattuamme laskut kävi ilmi, että laskuissamme olleet summat olivat täysin erilaiset kuin mitä menussa oli ollut.

Tarjoilijat ottivat valituksemme täysin asiallisesti, ja väittivät, että vuoden vaihteessa menut olivat menneet uusiksi ja tästä syystä summat olivat eriä kuin mitä kassasysteemissä.

Emme voineet uskoa tätä selvitystä, koska vuodenvaihteesta oli jo yli kolme viikkoa! Jos virhe oli oikeasti ollut jo näin kauan olemassa, niin ravintolahan olin veloittanut vierailtaan liian suuria summia jo viikkokausia, jos kävijät eivät itse tajunneet valittaa asiasta!

Kun lähdimme ulos ravintolasta, katsoin läpi kaikki tiskillä olleet ruokalistat, ja näissä jokaisessa oli täysin eri hinnat kuin omassa laskussani.

Kun pyysin vuorossa ollutta ravintolavastaavaa paikalle, hän ilmoitti vain, ettei hän voi tehdä asialle mitään, koska listat ovat mitä ovat.

Kun kysyin miksei hän vaikka kynällä muuta listoista vääriä hintoja oikeiksi, tuli järjestysmies paikalle, ja pyysi meitä luovuttamaan listat heille ja poistumaan paikalta.

Onneksi satuin itse ottamaan kuvan omasta laskustani ruokalistan kanssa jo ennen kuin meitä pyydettiin poistumaan, mutta minusta on täysin käsittämätöntä, että suhteellisen tasokkaana pidetty ravintola voi toimia näin asiakkaiden kanssa!

Ymmärtäisin ehkä, jos vuosi olisi juuri vaihtunut ja listoissa ei olisi korjattu vanhoja hintoja, mutta vuodenvaihteesta oli kulunut jo yli kolme viikkoa!

Kuinka paljon Belge onkaan veloittanut ylihintaa vierailtaan kolmen viikon aikana, jos vieraat eivät ole itse tajunneet reklamoida asiasta?

Vuoropäällikön ja paikalle tulleen järjestysmiehen asenne olivat käsittämättömiä, kun yritimme selvitellä asiaa. He halusivat meidät vain nopeasti ulos ravintolasta ja vuoropäällikkö sanoi ”Ei nyt kannata korottaa ääntä tällaisesta asiasta.”

Mitä helvettiä?! Ei kannata korottaa ääntä siitä, että minua yritetään viilata linssiin?

Olennaista ei ole se, että minua yritettiin viilata linssiin, vaan se, että useita ihmisiä minua ennen on jo varmasti viilattu linssiin aivan samoin!

Ravintolan henkilökunnan käytös oli käsittämätön törkeää, enkä voi hyväksyä, että heidän mukaansa ”he eivät voi tehdä asialle mitään”.

Miten niin he eivät voi tehdä asialle mitään?! He ovat Belgessä töissä, ja heidän on varmistettava, että asiat hoituvat laillisesti!

Kun pyysin heitä poistamaan ruokalistoilta väärät hinnat, he pyysivät meitä poistumaan ravintolasta.

Me poistuimme, mutta en siltikään voi hyväksyä tätä käytöstä ravintolan puolelta.

Me maksoimme laskumme, mutta kuinka paljon ravintola on veloittanut muilta ihmisiltä ylihintaa, jos he eivät ole itse tajunneet reklamoida laskun hinnasta?”

Lisäys maanantaina 26. tammikuuta:

Pirkka kertoi kommenttiosastolle jo saaneensa asiallisen palautteen. Nostan Pirkan kommentin myös tähän, eli itse asiassa hinnat olivat muuttuneet jo ennen vuodenvaihdetta. Ravintolapäällikön mukaan kyseessä on inhimillinen virhe, jota ei olisi saanut tapahtua.

”On valitettavan totta, että Belgessä oli ruokalistoja väärällä hinnalla. Tarkistimme heti palautteesi jälkeen kaikki Belgen listat. Virheellisiä listoja oli yhteensä 36 kappaletta 98:sta! Ruokalistoissa virhe koskee yhtä sivua ja kaikki virheelliset listat ovat nyt poistettu käytöstä.”

Hinnat olivat muuttuneet jo viime vuoden syyskuussa, eikä vuodenvaihteessa, kuten meille aluksi kerrottiin (tai ehkä ymmärsimme itse väärin, kuka tietää). Vanhat hinnat olivat joutuneet ravintolassa itse täytettäviin ruokalistoihin vahingossa:

”Tämän jälkeen on vahingossa heitetty roskiin laatikko, jossa oli uudet hinnastot ja ravintolan varastoon on jäänyt laatikollinen sivuja vanhalla hinnalla. Belgessä on viikkorutiini, missä tarkistetaan ruokalistojen kunto ja epäsiistit / rikkoutuneet sivut uusitaan. Viikkotarkastuksissa virheellistä sivua ei oltu huomattu ja listoja on ”uusittu” väärillä hinnoilla.”

Virhettä ei ravintolapäällikön mukaan ollut huomattu ennen viime viikon perjantaita, joten näin asiakkaan kantilta näyttää siltä, että ihmiset tarkistavat laskunsa aika harvoin!

”Vakuutan, että kysymyksessä on valitettava inhimillinen virhe, jota ei olisi toki saanut tapahtua. Tätä todistaa se, että Belgen baaritiskeillä olevissa standyissä ja seinillä olevissa hinnastoliitutauluissa hinnat ovat oikein (=samat kuin asiakkaan saamassa laskussa tai kassakuitissa).”

Ravintolapäällikkö lupaa korvata asiakkaille väärän hinnan, mikäli kuitti sattuu olemaan tallessa.

”Mikäli olemme veloittaneet asiakkailtamme väärän hinnan tuotteista, hyvitämme sen kuittia vastaan – emme missään nimessä halua hyötyä tekemästämme virheestä.”

Kommentointi jatkunee vielä Jaikussa, mutta oma neuvoni on kaikille vain se, että ravintolassakin kannattaisi tarkistaa laskunsa. Se ei ole niuhotusta.”

8 Comments

  1. ”Me maksoimme laskumme, mutta kuinka paljon ravintola on veloittanut muilta ihmisiltä ylihintaa, jos he eivät ole itse tajunneet reklamoida laskun hinnasta?”

    Lauseesta ei ihan käy ilmi maksoitteko uusien vai vanhojen hintojen mukaisen laskun. (Päättelen, että oikaistun laskun, mutta kirjaimellisesti lukien voisi päätellä päinvastoin.)

  2. Joo, itse huomasin saman epäselvyyden. Täytyy siis tarkentaa, että me maksoimme vanhan hinnan mukaan, mutta meitä jäi vain kaivelemaan se, kuinka moni muu ei ole huomannut valittaa samasta asiasta.

  3. Uskomatonta toimintaa! Kiitos tiedosta. Täytyypä olla itsekin tarkempi ja tuonne en kyllä edes mene.

  4. Ei ravintolan kuka tahansa työntekijä voi tehdä merkintöjä listaan. Tuo asia on johdon vastuulla. Mutta henkilökunnan tulisi pahoitella asiaa asiakkaalle ja luvata kertoa asiasta eteenpäin, sekä hyvittää ylimääräinen hinta tai antaa koko raha takaisin. Jos vastaavanlaiset laittomuudet jatkuvat, niin kannattaa vaan vaihtaa suosiolla työpaikkaa. Mutta asiakkaan on turha olettaa, että rivityöntekijällä on vaihtoehtoja tuossa tilanteessa sen listan suhteen.. jos johto haluaa pitää kiinni laittomasta teosta, vaikka työntekijä on asian tuonut heidän tietoonsa, niin tilanne on ikävä. Itse olen ollut asiakaspalvelutöissä erilaisissa paikoissa ja asiakkaat esittävät omia teorioitaan työntekijän vaikutusmahdollisuuksista. Kiskan myyjän pitäisi muka voida vaikuttaa ketjuliikkeen myyntikampanjan ehtoihin, puhelinliittymän asiakaspalvelijan pitäisi muka voida antaa asiakkaalle yrityksen linjasta poikkeavat ehdot sopimukselle. Se ei ole mahdollista. Eli tuossa tilanteessa henkilökunnan olisi pitänyt olla kohtelias ja viedä asia eteenpäin, mutta ei voi vaatia mahdottomuuksia heiltäkään. Poliisiasia, johto vastuuseen.

    • Miksi muka kuka tahansa työntekijä ei voisi tehdä merkintöjä listaan? Jos kerran hinnat on vaihdettu kassajärjestelmään, niin kai ne silloin on ne viralliset. Siitä vaan kynä käteen ja listaan oikeat hinnat, tuo on minusta sellainen homman jonka kuka tahansa vähänkin aloitteellisempi työntekijä hoitaisi.

    • Käsittääkseni työnantaja ei voi vaatia työntekijöitään toimimaan lainvastaisesti. Tai vaatiahan voi mitä haluaa, mutta työntekijän ei tarvitse totella. Vertaus Kampanjaehtoihin on ontuva. Jos kampanjaehdot ovat selvästi lainvastaisia (selvästi siis siten, että työntekijä tietää niiden olevan laittomia), työntekijällä on paitsi oikeus myös velvollisuus olla soveltamatta kyseisiä ehtoja. Käytännössä tämä varmaan tarkoittaisi pikaista soittoa vastaavalle ja asian korjaamista tavalla tai toisella. Pointti siis ettei työntekijän tarvitse tietoisesti rikkoa lakia.

  5. Tiedoksi kaikille, että sain tänään asiallisen vastauksen Belgestä. Laitan tähän lainauksia palautteesta:

    ”On valitettavan totta, että Belgessä oli ruokalistoja väärällä hinnalla. Tarkistimme heti palautteesi jälkeen kaikki Belgen listat. Virheellisiä listoja oli yhteensä 36 kappaletta 98:sta! Ruokalistoissa virhe koskee yhtä sivua ja kaikki virheelliset listat ovat nyt poistettu käytöstä.”

    Hinnat olivat muuttuneet jo viime vuoden syyskuussa, eikä vuodenvaihteessa, kuten meille aluksi kerrottiin (tai ehkä ymmärsimme itse väärin, kuka tietää). Vanhat hinnat olivat joutuneet ravintolassa itse täytettäviin ruokalistoihin vahingossa:

    ”Tämän jälkeen on vahingossa heitetty roskiin laatikko, jossa oli uudet hinnastot ja ravintolan varastoon on jäänyt laatikollinen sivuja vanhalla hinnalla. Belgessä on viikkorutiini, missä tarkistetaan ruokalistojen kunto ja epäsiistit / rikkoutuneet sivut uusitaan. Viikkotarkastuksissa virheellistä sivua ei oltu huomattu ja listoja on ”uusittu” väärillä hinnoilla.”

    Virhettä ei ravintolapäällikön mukaan ollut huomattu ennen viime viikon perjantaita, joten näin asiakkaan kantilta näyttää siltä, että ihmiset tarkistavat laskunsa aika harvoin!

    ”Vakuutan, että kysymyksessä on valitettava inhimillinen virhe, jota ei olisi toki saanut tapahtua. Tätä todistaa se, että Belgen baaritiskeillä olevissa standyissä ja seinillä olevissa hinnastoliitutauluissa hinnat ovat oikein (=samat kuin asiakkaan saamassa laskussa tai kassakuitissa).”

    Ravintolapäällikkö lupaa korvata asiakkaille väärän hinnan, mikäli kuitti sattuu olemaan tallessa.

    ”Mikäli olemme veloittaneet asiakkailtamme väärän hinnan tuotteista, hyvitämme sen kuittia vastaan – emme missään nimessä halua hyötyä tekemästämme virheestä.”

    Kommentointi jatkunee vielä Jaikussa (http://pirkka.jaiku.com/presence/52289235), mutta oma neuvoni on kaikille vain se, että ravintolassakin kannattaisi tarkistaa laskunsa. Se ei ole niuhotusta.

  6. Sain jutusta sen kuvan, että maksoitte lopuksi laskun niilllä UUSILLA hinnoilla, ja ihmettelin, miksi ihmeessä luovuitte ilmiselvästi teille kuuluvasta oikeudesta maksaa niillä hinnoilla, mitkä hinnastossa näkyy. Mutta tarkentavat kommentit selvensivät: maksoitte siis vanhoilla hinnoilla ja teitä käskettiin poistua vasta siinä vaiheessa, kun pyysitte korjauksia listoihin muita asiakkaita varten.

    Kovin tylyltä ja asiattomalta kuulostaa silti moinen asiakaspalvelu. Ei hintojen korjaamisen listoille luulisi olevan niin hankalaa.

Comments are closed