Suomen Kuluttajaliitto varoittaa epämääräisestä luontaistuotteiden markkinoinnista: ”Suurin osa valituksista on koskenut Well Nutrition, NaturaMed Pharma, Norvital ja Vitalas Direkt ja Provea/TONO International – nimisiä yrityksiä. Edellä mainittujen lisäksi ongelmia on aiheuttanut myös ITH TradingHouse. Se ylläpitää useita kerhoja, joista on myös tullut runsaasti valituksia. Näitä ovat muun muassa FlexiFront, Evita, Lace, Socks ja FrontInternational.

Valitusten mukaan puhelinmarkkinoinnissa tarjotaan usein sitoumuksetta koekäyttöön erilaisia luontaistuotteita. Tutustumistilauksen jälkeen tuotteita on lähetetty asiakkaille, vaikka he ovat lähettäneet sekä kirjallisia että suullisia peruutuksia pakkauksissa mainittuihin osoitteisiin.

Lisäksi kuluttajille on lähetetty näitä tuotteita, vaikka he eivät ole tilanneet mitään. Kuluttajien yhteydenotoista huolimatta tuotteiden
lähettämistä ei ole lopetettu. Peruuttaminenkaan ei ole aina onnistunut, koska yrityksiin ei ole saatu yhteyttä. Tilaus- ja peruutusohjeet ovat monesti niin epäselviä ja pienellä tekstillä kirjoitettuja, että kuluttajat eivät ole saaneet niistä kunnolla selvää. Asiakkaita on laskutettu myös tilaamattomista lähetyksistä ja maksamattomat laskut on siirretty suoraan perintätoimistolle.” (Mari Koo)