Elina T. lähetti sähköpostia kokemuksestaan eurooppalaisessa nettiostamisessa: vaikka kuluttajansuojan pitäisi toimia EU:n alueella, niin Elinan kokemuksen mukaan aina näin ei ole:

”Olen ollut usein erittäin tyytyväinen verkkokauppojen toimintaan, mutta nyt mittani tuli täyteen. Maalaisjärjen käyttö ei ilmeisesti aina ole järkevin ratkaisu kuluttajakaupan ongelmiin.

Tilasin vuosi sitten lokakuussa GHD:n suoristusraudan lookfantastic.comista (brittiläinen kosmetiikkanettikauppa). Aikaisempien hyvien kokemusten takia uskalsin tilata hieman kalliimmankin tuotteen. Sain suoristimen melko nopeasti ja olinkin tyytyväinen, kunnes n. kk kuluttua se lakkasi toimimasta. Otin yhteyttä verkkokauppaan ja he ohjeistivat ottamaan yhteyttä valmistajaan eli GHD:hen.

Lähetin suoristimen omaan laskuuni ja olin siitäkin jo hieman ihmeissäni. Odotin, että he korvaavat kulut (10e) minulle vähintään hiustenhoitotuotteilla. Vielä mitä! Saadakseni tuotteen takaisin itselleni minun olisi maksettava lisää yli 30 euroa postikuluina, vaikka suoristimessa oli kahden vuoden takuu ja he myönsivät laitteessa olleen vikaa.

Otin yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen ja tein valituksen asiasta keväällä. Toimitin kaikenlaisia dokumentteja ostotapahtumasta ja kommunikaatiosta sekä myyjän että valmistajan välillä. Asia on edelleen vireillä ja olen ollut lähes sata euroa köyhempi jo vuoden ajan. Kaikki pakoilevat vastuuta ja jostain syystä Euroopan alueellakin on mahdollista, että alkuperäiseen ostohintaan voi tulla takuuaikana yli kolmasosa lisää kuluja postikulujen muodossa. Maalaisjärki sanoo ettei siinä ole tolkkua!


Euroopan kuluttajakeskuksen sivuilta luettua
:

”Vaadi korjaamaan tai vaihtamaan:

Jos tavara on virheellinen, voit ensisijassa vaatia myyjää korjaamaan tai vaihtamaan tavaran, ellei tämä ole mahdotonta tai epäsuhtaista. Epäsuhdasta on kyse, jos myyjälle aiheutuu kustannuksia, jotka vaihtoehtoiseen oikaisutapaan verrattuna ovat kohtuuttomia.

Asiaa punnittaessa otetaan huomioon
– tavaran arvo
– virheen merkitys
– olisiko asia oikaistavissa muulla tavalla aiheuttamatta sinulle huomattavaa haittaa.

Korjaamisen tai vaihtamisen on tapahduttava
– kohtuullisen ajan kuluessa ja aiheuttamatta sinulle huomattavaa haittaa ottaen huomioon tavaran luonne ja sen käyttötarkoitus
– vastikkeetta eli sinulta ei saa periä lähetyskuluja tai korjauskuluja. ”

Oma oikeudenmukaisuuden tajuni ei ihan pysy mukana tässä jutussa :)”

– – –

Mari Koon lisäys: Verkkohuutokauppa eBayn Suomeen rantautumisen myötä voi tutustua eBayn teettämään shoppailukyselyyn. Sen mukaan suomalaisten suurimpia esteitä kansainväliselle nettishoppailulle ovat tähän mennessä olleet a huoli maksujärjestelmän turvallisuudesta (40 %) tai huoli siitä, ettei hartaasti odotettu ostos saavu koskaan perille (27 %). Tämän lisäksi vajaa viidennes (19 %) vastaajista koki omien tietojensa nettiostossivustoista puutteellisiksi.