Kulutusjuhla

VR:n lipun saa vaihdettua – kun vaihtaa asiakaspalvelijaa

Ostin VR:n aleliput Tampereelta Helsinkiin kahdelle hengelle ja kahdelle fillarille reilu viikko sitten. Halvat liput (9 €/hlö) houkuttelivat aikaiseen ostamiseen. Matkakumppanille tuli kuitenkin työkiireitä ja hän meneekin jo aiemmin Helsinkiin kuin minä.
Toki tiesimme, ettei noita alelippuja saa vaihdettua. Mutta kun yritimme vaihtaa täyshintaista fillarilippua (9 € sekin) aikaisempaan junaan, niin saimme kaksi hyvin erilaista vastausta. VR:n puhelinpalvelussa sanottiin, ettei tuota täysihintaista fillarilippua voi vaihtaa. Kun matkakumppanini valitti asiasta ja sanoi, että eihän tässä ole mitään järkeä ja että kannattaisiko käytäntöä muuttaa, niin puhelimen päässä sanottiin kylmästi vain, että palaute pitää lähettää sähköpostilla. Mutta rahoja lipusta ei saa.
Tampereen rautatieaseman lipunmyynnissä palvelu oli parempaa ja siellä fillarilipun vaihtaminen aikaisempaan junaan sujui ongelmitta.
VR:llä taitaa olla vieläkin vähän hakemista uusien lippusysteemien kanssa, kun näin simppeliä asiaa ei puhelinpalvelussa osata.

3 Comments

  1. Asiakaspalvelijan on helpointa sanoa ei, koska silloin ei tartte tehdä mitään.

    Ihmiset sanovat ei, kun heillä on väsy ja nälkä. Siksi kannattaa soittaa asiakaspalveluun yms aina lounasajan jälkeen!

  2. Taisi olla lounas sitten myöhässä, soitto tehtiin nimittäin puolen päivän jälkeen :). Mutta olet toki oikeassa! Toinen oivallinen soittoaika on aamupäivä, kun porukka on vielä kohtalaisen virkeää.

  3. Saska Tuomasjukka

    VR:n puhelinpalvelu ja lipputoimistot toimivat eri tavoin. Puhelinpalvelu lukee pilkuntarkasti sitä pumaskaa, joka toimitettiin lippu-uudistuksen yhteydessä. On helppo olla idiootti kun ei tarvitse kohdata henkilökohtaisesti. Asemilla sen sijaan saa useimmiten hyvää palvelua ja maalaisjärkeä.

    Yksi esimerkki: VR:n lippu-uudistus poisti perheliput _makuuvaunuista_. Perhelippua ei siis kuopattu, mutta uusi lipunmyyntijärjestelmä ei pystynyt ymmärtämään, että miten yhteen hyttiin voi mahtua nelihenkinen perhe. Seuraus: puhelinmyynti ja nettimyymälä ei myy perhelippuja yöjunan makuuvaunuun, ainoastaan istumapaikoille. Yllätys yllätys, asemien ystävällinen henkilökunta kuitenkin myy tuollaisen lipun.

Comments are closed