Linja-automatkailuu halpaliput tuonut Onnibus liikennöi jo monilla reiteillä. Onnibus on saanut vanhat linja-autoyhtiöt älähtämään, mutta myös reagoimaan ja esimerkiksi tarjoamaan kuluttajille tarjousmatkoja.

Myös VR:n kanta-asiakasohjelma Veturi on tuonut edullisempia junalippuja.

Lentomatkoille saa edelleen halpoja lippuja.
Tosin vuoden 2012 aikana <a href="http://yle.fi/uutiset/sadat_suomalaiset_odottavat_korvauksia_lentoyhtioiden_konkurssipesilta/6195215"moni lentoyhtiä teki konkurssin ja kuluttajat joutuivat ihmettelemään, saavatko jo ostetuista matkoista rahat takaisin. Muistutuksena siis se, että parhaassa asemassa konkurssitilanteessa ovat ne kuluttajat, jotka ovat tehneet ostoksensa luottokortilla. He saavat palautuksen suoraan luottokorttiyhtiöltä.

Pyöräily näkyi vahvasti ainakin Helsingissä. Baana avautui ja pyöräilystä puhuttiin paljon. Omiin silmiini myös näytti siltä, että kesällä fillaroitiin enemmän kuin ennen, ja pyörien ja pyöräilevien joukko ulottui pikkulapsista vanhuksiin. Esimerkiksi tavarapyöriä näki jo päivittäin, samoin aiemmin Sveitsissä ihailemani lasten ensipyörät ilman polkimia ovat tavallisia nyt myös Helsingissä.

Omalla kohdallani:

Onnibussilla tai muillakaan kaukoliikenteen busseilla en matkustanut vapaa-ajallani. Jonkun työreissun ajelin linja-autolla.

Sen sijaan vapaa-ajan junamatkoja kertyi vuonna 2012 aiempaa enemmän. Tähän oli syynä lapsen saaminen, jonka vuoksi loppuvuodesta reissasin junassa vauvan kanssa sukuloimaan monta kertaa.

Veturi-järjestelmän tarjoukset tulivat siis tutuiksi: kun meno-paluun hinta Helsingin ja Joensuun välille on tarjouksen ansiosta noin viisikymppiä, niin matkustamisen rahallinen kynnys mataloituu. Halvimmillaan yhdensuuntaisen matkan kyseiselle välille sain 10 eurolla.

Yhtään vapaa-ajan lentomatkaa en tehnyt (työn vuoksi lensin kerran Riikaan ja takaisin). Vuoden ainoa lomamatka ulkomaille suuntautui Tallinnaan.

Pyöräilin aiempaa vähemmän, koska lapsi syntyi heinäkuussa, eikä meillä ole pikkuvauvan kuljettamiseen sopivaa tavarapyörää. Työmatkanikin oli niin lyhyt, että sen taittoi kävellen alle 10 minuutissa. Tästä johtuen fillari ei käynyt edes kunnon huollossa, kuten normaalisti, mutta nyt se pitäisi viedä perushuoltoon ennen kevään tuloa.