Kulutusjuhla

Kirjanettikauppa Adlibris ei kanna vastuutaan virheellisistä hintatiedoistaan

Morre tilasi Adlibrikseltä kirjoja alehintaan (2,80 e/kpl) ja maksoi ne samantien verkkopankissaan. Myöhemmin samana päivänä hän huomasi tilaustiedoistaan, että kauppa on peruttu. Mitään ilmoitusta tai selitystä Morre ei saanut. Facebook-sivuilta Morre sai selville, että vastaavaa oli tapahtunut Adlibriksessä aiemminkin. Adlibris vetosi virheelliseen hintapäivitykseen ja tarjosi viiden euron lahjakorttia. Morre vastasi, että Kuluttajaviraston linjauksen mukaan nettikaupan ilmoittamat hinnat sitovat myyjää.
Koska Adlibris ei ollut samaa mieltä, niin Morre soitti Kuluttajaviraston neuvontaan. Sinne oli jo muitakin ollut yhteydessä:
”Kuluttajaviraston kanta on ollut se, että hintaero on uskottava, koska Adlibriksellä on ollut jopa 70% alennuksia ja hintavaihtelu eri tuotteiden välillä on paikoin reiluakin.
[- – -] Halusin tuoda jutun julki, koska koen Adlibriksen toimintatavan törkeäksi ja asiakkaasta piittaamattomaksi. En ole saanut mitään henkilökohtaista vastausta reklamaatiooni, vaan ainoastaan noita massaviestejä, joihin on vain korjattu etunimeni. Tiedän niiden olevan massaviestejä, koska muutama muu kirjabloggaaja on saanut täsmälleen samat viestit.
Adlibris ei myöskään itse ota tästä mitään vastuuta, vaan syyttelee kolmatta osapuolta. Minusta se ei ole ensinnäkään asiallista ja toisekseen se ei varsinaisesti kuulu minulle.” (Mari Koo, kiitos vinkistä Suvikolle!)

2 Comments

  1. Yksittäinen virhe menisi uskottavammin läpi, mutta toistuvana tuo kuulostaa jo klassiselta bait and switch ’ltä. Houkutellaan asiakkaita (liian) halvoilla hinnoilla, mutta tosiasiassa myydään vain niitä tuotteita, joista saadaan edes jotain katetta.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bait-and-switch

    Kokonaan toinen asia on, kuinka paljon asiakkaita kannattaa ärsyttää, ennen kuin tulee raja vastaan. Usein ihmiset ovat kuitenkin yllättävän kärsivällisiä, koska rakentavasti närkästymisestä on vaivaa ja pelkkä hihojen polttaminen ei tuota muuta kuin itselle mielipahaa. (Siksi on hyvä, että on blogit ja kuluttajasome.)

    Tai sitten kyse on firmalta vain muusta kömpelyydestä. Arvaa ken tahtoo.

    • Kiitos tuosta linkistä, termiin Bait and switch en ollutkaan tutustunut, vaikka ajatus on tuttu. Kieltämättä vaikuttaa järjestelmällisemmältä kuin mitä yksittäinen vahinko olisi, sen verran nyt netissä jo on kiukkuisten asiakkaiden näkemyksiä. Morrin kommenttiosaston mukaan näyttää siltä, että useampi on valittanut Kuluttajavirastoon asti. Luulisi siis, että joko Adlibriksen toiminta muuttuu tai asiakkaat alkavat karttaa sitä.

Comments are closed