Kulutusjuhla

TallinkSiljalla autolla pääsee pyörää halvemmin

Varasimme kaverieni kanssa neljälle hengelle lauttamatkan Turusta Tukholmaan ja viikkoa myöhemmin takaisin. Kesäretken kulkuneuvona meillä on neljä fillaria. Veljeni huomasi varauksen jälkeen, että halvemmaksi olisikin tullut mennä Tukholmaan autolla.

Menopaluu TallinkSiljalla sisältäen E-luokan hytin ja neljä polkupyörää maksoi varaushetkellä toukokuussa yhteensä 276 euroa. Menopaluu samoilla aluksilla yhden henkilöauton kanssa maksoi varaushetkellä 248 euroa, eli hintaeroa on 28 euroa auton hyväksi. Aktiivisesti pyörän päällä lomiani viettävänä olen tottunut maksamaan lisämaksua sen kuljettamisesta, mutta minun järkeeni ei oikein käy se, että yli 1000 kiloa painava auto on edullisempi kuljettaa kuin neljä polkupyörää. Niinpä lähetin asiasta palautetta TallinkSiljalle, josta tuli reilun viikon viiveellä vastaus:

Oli ikävä kuulla, että polkupyörien hinnoittelukäytäntömme on aiheuttanut teille mielipahaa.
Polkupyörämaksu on kaikilla laivoillamme ja reiteillämme kiinteä eli 10 €/polkupyörä, mutta henkilöautojen hinnat vaihtelevat laivan täyttöasteen mukaisesti.
Ympäristönsuojelun periaatteet ovat tärkeä osa yhtiömme ja koko konsernin strategiaa. Tästä johtuen yhtiössämme tehdään jatkuvaa kehitystyötä ympäristön hyväksi ja ympäristön suojelu otetaan huomioon niin toimintamallien kehittämisen kuin uuden teknologian hyödyntämisessä.

Eli perinteistä vihermuminaa. Pyysin asiaan lisäselvitystä mm. siitä voisimmeko varata autopaikan ja sijoittaa sille neljä polkupyörää. Vastausta ei ole kuulunut, mutta tiedän kyllä ettei se oli ”turvallisuussyistä” mahdollista. Mahdollista olisi sen sijaan tiputtaa pyörien hinta vaikkapa 3-5 euroon.
Vastaavaa hinnoittelurankaisua pyöräilijöille harjoittaa VR, jolla pyörän kuljettaminen maksaa matkan pituudesta riippumatta 9 euroa. Hinta on minusta ihan siedettävä välillä Tampere-Rovaniemi, mutta Tampere-Lempäälä -väliä en usko monen pyörää kuljettavan. Se on harmi, sillä Lempäälästä voisi helposti kuvitella ihmisen tulevan junalla fillarin kanssa kaupunkiin asioimaan.
Kiitokset pyörämatkatkailun edistämisestä menevät OnniBussille, jolla pyörän kuljettaminen on ilmaista sekä Linda Linelle, jossa pyörän kuljetus maksaa 4 € ja paikan saa varattua etukäteen. Linda Linella on myös selvemmät kanssamatkustajat kuin isommilla aluksilla, joten matkustusseura on miellyttävämpää. OnniBussin ongelmana on se, ettei paikkoja voi varata etukäteen, mutta kun varautuu irrottamaan renkaat fillarista, niin kyytiin pitäisi mahtua.

2 Comments

  1. Kas, syynä on tietenkin se, että autolijalla on (mukamas) enemmän rahaa tuhlattavasksi ostoksiin laivalla. Tai ainakin autoilija voi ostaa enemmän kuin pyöräilijä, koska pyöräilijä ei saa isoja viinalasteja millään matkaansa mukaan.

  2. Ilmainen vinkki kansalaisille.

    Jos haluaa päästä Ruotsiin järkevällä hinnalla, oli kyseessä sitten auto tai pyörä, kannattaa kulkea Ahvenanmaan pääsaarelle Ålandstrafikenin saariston yhteysaluksia käyttäen ja Ahvenanmaan pääsaarelta Eckeröstä Grisslehamniin Eckero Linjenin laivalla.

    Ennen Ahvenanmaan pääsaarta pitää majoittua johonkin saareen yöksi jotta pääsee järkevään hintaan. Eteläisellä linjalla sopiva saari tähän on Kökar ja pohjoisella Brändö. Kökarilla on huomattavan hyvät palvelut.

    Viimeeksi tuon reitin kuljin henkilöauton kanssa viime kesänä, ruotsin puolelle pääsi alle 50 €:llä. Näkee paljon enemmän ja hintalappu on huomattavasti järkevämpi.

Comments are closed