Kulutusjuhla

Syötkö lähiruokaa tietämättäsi?

Mari Koon lähiruokapostauksen innoittamana haluaisin herättää Suomessakin keskustelua siitä, mitä lähiruoka on ja miten siitä asiakkaalle viestitään. Ainakin Citymarketit ja Stockmann ovat hiljattain ottaneet käyttöön omat paikallisuudesta viestivät hyllypuhujansa. Yhtenäinen ilme helpottaa valintoja ruokakaupassa, mutta ainakin toistaiseksi kannattaa selvittää juuri kyseisen ostopaikan tai jopa yksittäisen osaston periaate lähituotteiden merkitsemiseen.

Vasta lähiruoan noustua ruokatrendiksi, on kaupoissa herännyt tarve viestiä ruoan matkasta kauppaan. Paikallista ruokaa on monista kaupoista saanut aina, mutta vasta nyt on ymmärretty, ettei asiakas tiedä tuotteista sitä, mikä henkilökunnalle tai tilausvastaavalle on itsestään selvää. Ruokakaupan hyllynreunassa tai hintajulisteessa olevan tuotetiedon on oltava hyvin selkeää, helposti vertailtavaa ja ytimekästä, mutta toisaalta annettava asiakkaalle kaikki tarpeellinen tieto.

Ainakin täällä Turun seudulla hedelmä- ja vihannesosastoilla yleinen tapa suoraan tuottajalta tulevien tuotteiden merkitsemiseen on ollut lisätä viljelijän tai tuottajan nimi hintajulisteeseen. Näin tietysti voi tehdä vain silloin, kun kyseistä tuotetta tulee ainoastaan tältä yhdeltä tuottajalta. Erilaiset salaatit ja pakatut perunat taitavatkin olla yleisimpiä ympärivuotisia lähituotteita, joissa viljelijän nimi on asiakkaalle myös laatutakuu. Onnekkaalla kaupalla on myös suoraan puutarhalta toimitettua tomaattia ja kurkkua, joissa laatu- ja tuoreusero tukun kautta kierrätettyyn on huima.

Luotettavin tapa saada tietoa kaupan myymistä tuotteista on tietysti kysyä henkilökunnalta. Kaupan sisällä olisikin tärkeää huolehtia, että tietoa lähituottajien tuotteista ja tuotantotavoista on kaikilla kaupan tai osastojen työntekijöillä. Vaikka paikallinen kaupanteko on kaupalle monimutkaisempaa, on lähiruoka kaikkien etu. Asiakas tietää, mitä saa, ja myyjä tietää, mitä myy. Ihan niinkuin sen kuuluukin olla.

2 Comments

  1. Näissä Sveitsin kaupoissa näkee myös isoja julisteita, joissa on kuvat ja nimet lähituottajista. Se tuo tietysti vielä tehokkaammin kasvot paikalliselle ruualle. Vähän niin kuin Valiokin on mainonnassaan käyttänyt maitotilallisten kuvia jne.

  2. aivan näin, haluan tietää mitä suuhuni pistän ja mistä se on kotoisin.