Kulutusjuhla

Ikea ei myöntänyt tuotteensa virhettä ja palveli tylysti

Henke Pekkasson osti aikoinaan Ikeasta kulmasuojat teräväkulmaisiin huonekaluihin. Ikean nettisivujen mukaan ”Kiinnitysteipistä saattaa jäädä jälkiä, kun tuote poistetaan”. Todellisuudessa teippien mukana lähti myös huonekalujen pintaa. Henke kävi viestinvaihtoa Ikean kanssa huonolla menestyksellä: Ikea ei suostunut hyvitykseen. ”Suosittelen lukemaan keskustelun kokonaan, koska siitä selviää miten ensin vedotaan ohjeistuksiin (jotka ovat väärät), sen jälkeen sanotaan että jos ei ole kuitteja niin ei voida hyvittää, ja lopulta vaikka kuitit olisikin niin ei hyvitetä vaan käsketään ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Lainaukset ovat suoraan kopioitu sähköpostikeskustelusta Ikea Haaparannan kanssa.[- – -] Haaparannan kuluttaja-asiamies ei asialle voinut mitään kun olen suomalainen. Suomen kuluttaja-asiamies ei muka voinut asialle mitään kun olen ostanut tuotteet toisesta EU-maasta. Asia olisi pitänyt viedä Brysseliin EU-kuluttaja-asiamiehelle, mutta lomakehelvetti tuli vastaan jo portilla.” (Mari Koo)

1 Comment

  1. Mulla oli kyllä ihan hyvä kokemus Ikean kanssa. Ostin loppukesästä pieneen asuntooni levitettävän sohvasängyn. Runko on kokonaan puuta, ja patjojen alle tulevia lautoja oli kahden mallisia: 12 mallia A ja 11 mallia B. Minun paketissani oli kuitenkin vahingossa laitettu 12 B-lautaa ja 11 A-lautaa, ja tämä teki sängyn levittämisestä ja ”supistamisesta” hankalaa.
    Otin yhteyttä Ikean asiakaspalveluun kätevän chat-toiminnon kautta, ja sieltä sanottiin, että riittää, kun vien yhden väärän laudan myymälään. Kuitti piti toki ottaa mukaan. Tein työtä käskettyä, ja kun kävi ilmi, ettei myymälässä ollut varaosia, myyjä avasi uuden paketin ja vaihtoi lautani sieltä. Tulin kotiin, laitoin laudan paikalleen, ja siitä lähtien sänky on toiminut juuri niin kuin pitääkin.